Avaleht Majandus Meil ei ole planeeti B! Noored esitlesid mõtteid vastutustundlikust ärist
Meil ei ole planeeti B! Noored esitlesid mõtteid vastutustundlikust ärist

Meil ei ole planeeti B! Noored esitlesid mõtteid vastutustundlikust ärist

6. oktoobril toimus SEB Innovatsioonikeskuses Youth Empowered Eesti õppesarja avaüritus „Meil ei ole planeeti B“, kus noored tutvusid vastutustundliku ettevõtlusega ja töötasid kogenud mentorite juhendamisel välja reaalseid ärimudeleid.

Ürituspäev algas inspireerivate ettekannetega tuntud esindajatelt, kel kõigil isiklik kogemus vastutustundliku ja jätkusuutliku ettevõtluse ning tarbimisega. Päeva teises pooles toimunud töötubades loodi meeskondade parimatest ideedest algsed reaalselt toimivad ärimudelid, milles tuli arvesse võtta vastutustundliku ja jätkusuutliku tegevuse põhimõtteid.

Ärimudeleid esitleti žüriile, kes hindas kaheksa äriidee hulgas silmapaistvaimaks temperatuurihoidva, korduvkasutatava koti, mis on tavatarbijatele käepärane nii külmutatud kui soojade toiduainete transportimiseks. Sõelale jäi ka interaktiivse rääkiva prügikonteineri ehk Prügikolli idee, mis suunatud lastele ja noortele neis prügisorteerimise harjumuse juurutamiseks. Meeleolukaimateks osutusid lausa kaks äriideed, mis olid keskendunud kohukeste keskkonna- ning sööjasõbralikumaks muutmisele: esimene läbi kiirelt komposteeruva pakendi ja pulga lisamise ning teine tavapärase kohukese mõõtude suurendamise.

Kõigi esinejate ühine sõnum noortele oli, et hea äriidee saab alguse probleemist ning mõelda tuleks ka äriidee mõjule loodusele, ühiskonnale laiemalt. „Idee, mis esmapilgul ei tundu innovaatiline, aga lahendab mingit ühiskondlikku probleemi ja kõnetab sind ennast, tuleb ellu viia. Õpilasfirma või ettevõtte asutamisest saadav kogemus on unikaalne ja väga väärtuslik”, sõnas 2017. a. Euroopa parimast õpilasfirmast tänaseks ettevõtteks kasvanud Festera asutaja ja juht Joonatan Oras.

Maailmakoristuspäeva eestvedaja ja Teeme Ära SA juht Eva Truuverk julgustas, et ideede elluviimiseks tuleb hakata lihtsalt kuskilt otsast minema: „Ära jää unistama, asu teele. Saada need kümme esimest e-maili, tee viis esimest telefonikõne ja vaata, kuidas asjad hakkavad juhtuma.“ Ühtlasi soovitas Eva Truuverk seada põhifookuse inimestele: „Tugevaid inimesi ei tohi karta. Vastupidi, selleks et olla edukas, vali oma meeskonda alati endast targemad, tugevamad ja paremad inimesed.“

Muusik Daniel Viinalass arvutas noorte ees kokku kõik joogikõrred ja -pudelid, mida nende bänd aastas tarbiks ning tõi näiteks välja, et nad on asendanud üksikud joogipudelid suure veekanistriga, millest täidavad korduvkasutatavaid pudeleid. Lisaks rääkis ta, kuidas kord sõpradega Tartu kodututele kohvritäie saapaid viis, rõhutades, kui oluline on teha pisikesi otsuseid, mis muudavad kellegi maailma.

Oma kogemusi jagasid veel jäätmevaba elustiili viljeleja ja blogija Liisa Aavik ning Coca-Cola HBC Baltikumi kommunikatsioonijuht ja Youth Empowered projektijuht Luulea Lääne. Noortele korraldasid interaktiivse tööturu-teemalise mängu Eesti Töötukassa noortespetsialistid. Ideemaratonil juhendasid meeskondi kogenud mentorid SEB-st, Coca-Cola HBC-st, Junior Achievmentist ja Cleantech ForEstist.

Youth Empowered õppesari toimub Eestis teist aastat. Tänaseks 28 riigis toimiva Youth Empowered programmi läbiviimist toetab Coca-Cola HBC, mille partnerorganisatsiooniks Eestis on Junior Achievement (JA Eesti). “Õppeprogrammi Eesti noortele lähemale tuues oleme keskendunud eeskätt ettevõtliku mõtteviisi arendamisele. Kindlasti ei soovi iga noor endale ettevõtja ja tööandja tulevikku, kuid samas ei peaks see piirama ettevõtlikku suhtumist enda tegemistesse,” sõnas Luulea Lääne.

JA Eesti direktor Kersti Loor: „Meil on hea meel, et Coca-Cola HBC annab Youth Empowered programmiga hoogu õpilasfirmade tegemisele, panustades nii väärtuslike õppematerjalide kui ka mentoritega. Toimunud avaüritus oli noortele kindlasti inspiratsiooniks ning aitas läbi mõelda, kuidas oma õpilasfirmas keskkonnateadlikumaid valikuid teha.“ Avaüritusele järgneb õppesari Tallinnas, Pärnus ja Tartus. Seminaridel töötatakse aktiivselt läbi turundus- ja müügiteemad, juhtimisoskuste valdamine ja finantskirjaoskusega seotu.