1. Avaleht
  2. Koos koroonast üle
  3. ELEKTRIAUTODE FÄNNIDELE I Eestis toodetakse elektriautode fännidele uut tüüpi kodulaadijaid
ELEKTRIAUTODE FÄNNIDELE I Eestis toodetakse elektriautode fännidele uut tüüpi kodulaadijaid

ELEKTRIAUTODE FÄNNIDELE I Eestis toodetakse elektriautode fännidele uut tüüpi kodulaadijaid

Eestis ainsana elektriautode laadijaid tootev tehnoloogiaettevõte Ensto Ensek tõi aprillis turule uue seeria kodulaadijad, mis on mõeldud kasutamiseks just ühepereelamutes.

Ensto Enseki tegevjuht Kaarel Suuk toob välja, et elektriautod on tarbijate seas üha populaarsemad ja hinnalt kättesaadavamad, mistõttu on suurenenud ka nõudlus koduste laadimisvõimaluste järele. “Elektriautod on täna käegakatsutav reaalsus. Tulenevalt CO2 nõuetest ja toetusmeetmetest langevad ka pistikhübriidide hinnad, mis on juba praegu võrreldavad tavalise sisepõlemismootoriga sõidukite hinnatasemega.”

Suuk märkis, et oluline väärtus, mis elektriautoga sõites saavutatakse, on puhtam elukeskkond tiheasustusega aladel. “Uuemate elektriautodega saab juba täna ilma laadimata sõita ka kõige kaugemasse Eestimaa nurka.” Ta lisas, et kasvav huvi elektriautode vastu seab järjest kõrgemad nõudmised ka laadimisvõimaluste kättesaadavusele kodu lähedal.

Elektriautode laadijate eksperdi Andres Meresmaa sõnul näitavad uuringud, et rohkem kui 75% elektriautode kasutajatest laeb sõidukit kodus ning uute laadimisseadmete arendamisel ongi kodukasutaja mugavust silmas peetud. “Kodulaadija ei pea olema tehniliselt keeruline. Oluline on, et seda oleks lihtne paigaldada ja kasutada, see oleks turvaline ning taskukohane.”

Meresmaa kinnitusel on väga oluline nii kasutaja, auto kui elektrivõrgus asuvate teiste seadmete turvalisus laadimise ajal. “Seepärast on kõikidel laadijatel sisseehitatud alalisvoolu (DC) lekkevoolu tuvastamise seade  (RDC-DD). Siis ei ole vaja elektrikilpi toiteahelasse paigaldada eraldi suhteliselt hinnalist B tüüpi rikkevoolukaitset.”

Kodumajja laadimisseadet soetades tuleb Meresmaa sõnul kindlasti jälgida maja peakaitsme suurust ning arvestada, kui palju maja kõik ülejäänud elektriseadmed oma tööks voolu vajavad. Eramajades on elektri peakaitsme võimsus tavaliselt 3x25A ning kodulaadija (3,6 kW- 7,2kW) kasutab muust tarbimisest ülejäävat võimsust. Meie käest on küsitud ka kiirlaadijaid koduseks tarbimiseks, kuid nende võimsused algavad 50 kW ja tavalises majapidamises ei ole sellist vaba võimsust kusagilt võtta.”

Eestis toodetud uue seeria laadijate oluliseks eeliseks on Meresmaa sõnul see, et laadijad on välja töötatud spetsiaalselt Põhjamaade kliimatingimusi silmas pidades, need sobivad nii täiselektriautodele kui pistikhübriididele, kodumaine tootmine tagab seadme kiire kättesaadavuse ning ka tehniline tugi on eesti keeles. Saadaval on nii 16A kui 32A ühefaasilised laadijad, mis kõik on varustatud Type2 laadimiskaabliga.

Suvel lisandub Ensto laadimisseadmete sarja ka kortermajade laadija, mis võimaldab lisaks sõiduki laadimist kontrollida ja hallata.

Ensto alustas laadimislahenduste tootmise ja arendamisega rohkem kui 10 aastat tagasi ning oli esimeste seas, kes elektriautode laadimislahendustesse panustama hakkas. Praegu on Ensto peamine fookus poolkiirete ehk 22 kW võimsusega laadijate tootmisel.

Head Uudised GoodNews