1. Avaleht
  2. Majandus
  3. GoodNews intervjuu! Uus Eesti Nokia? Projekt Munch1es võimaldaks kiirtoitlustuse põhjalikult lihtsamaks muuta
GoodNews intervjuu! Uus Eesti Nokia? Projekt Munch1es võimaldaks kiirtoitlustuse põhjalikult lihtsamaks muuta

GoodNews intervjuu! Uus Eesti Nokia? Projekt Munch1es võimaldaks kiirtoitlustuse põhjalikult lihtsamaks muuta

toitlustuskohtTartlanna Kati Rannamees ja tema elukaaslane Risto Rõõmusoks on välja mõelnud ühe toreda äriidee, mis võiks nende hinnangul reaalses elus kiirtoitlustamise osas väga palju paremuse ja lihtsuse suunas muuta.

Muutuste osas on kõik innovaatiline, kuid paljuski eeldab see ühiskonna teatud kaasatulekut. Järgnevalt tutvustab Kati Rannamees projekti Munch1es.

Mida teie äriidee endast kujutab?

Ärimudeliks on kiirtoitlustusettevõtte frantsiis. Meie kontseptsioonil on palju külgi, mis on paberil paremad kui teistel selles valdkonnas tegutsevas ettevõtetel. Eesmärgiks on tekitada maksimaalselt palju kasu maksimaalselt suurele hulgale inimestele. Nimi Munch1es sümboliseerib suurt söögiisu, ning nimes olev 1 annab teada, et meie eesmärk on olla parim selles valdkonnas, kus tegutseme.

Kuidas kõik see välja nägema ja toimima hakkab?

Tegeleme kiirtoidu pakkumisega sellisel kujul, mis vähendab toidu kättesaamise aega drastiliselt, keskmise 5 minuti asemel 30 sekundi peale. Sealjuures on kliendil võimalus valida sobiv söök põhimenüüst või kombineerida endale sobivatest komponentidest. Vähem tähtis pole ka see, et toormaterjal ehk siis liha, munad, roheline kraam ja muu on puhtad, mis tähendab seda, et liha on antibiootikumidest ning hormoonidest puhas ning muud asjad on rangelt mitte-GMO ning pestitsiididest vaba.

Klient avab meie applikatsiooni (äpi), valib endale sobiva toidu, valib aja, millal ta meie juurde jõuab ning maksab kas läbi kliendikonto, tänu millele saab püsisoodustust, või on ka võimalus maksta kohale jõudes, kuid ainult pangakaardiga. Kohale jõudes kinnitab klient oma saabumise ning teie toidukapp muudab värvi, pärast mida sõidate te autoga toidukapini, võtate söögi ning lähete edasi.

Milline oleks ajavõit?

Vastavalt soovitud toitudele on ooteajad 3,5 ning 10 minutit. Ainuke eeldus kliendilt on see, et ta suudaks enda aega ette planeerida kuni 10 minutit, vastu pakume puhtaimat toitu ning kiireimat teenindust. Võiks öelda, et meie süsteem loob võimaluse, et sõnapaar kiir+toit tuleb ümber defineerida.

Kus te kavatsete toidu valmistada?

Toit valmib üksuse sees olevas köögis, mille ühes seinas on toidukapid, mille kaudu klient saab toidu kätte. Restoraniklientide jaoks on meil ala teisel korrusel, kus on toiduliftid, kust kliendid tellitud söögi kätte saavad.

Huvitavana peab välja tooma ka tõsiasja, et toitlustusüksus koosneb moodulitest, mis tähendab seda, et tõsise vajaduse korral on võimalik restorani ümber kolida.

Mis teie kontseptsioonis veel erilist on?

Meil on elektriautode laadimiskohad,energiat tootvad velotrenažöörid, energiat tootvad tehispuud, energiat tootev katus ning kindlasti tahame ka päikesepaneelidest sõidutee drive in ala teha. Meie logoks on lendav hamburger, mis sümboliseerib meie teenuse kiirust. Ühtlasi on see meie koomiksis „Cats From Cosmos“ („Kassid kosmosest“) keskne objekt lendava kosmoselaevana. Üks eesmärkidest on toetada iga-aastaselt ühe protsendiga ärikasumist kodutute kasside elu. Huvitava lisana võiks välja tuua, et soovime pakkuda selliseid nõusid, mida on võimalik ära süüa ning need on täitsa olemas juba täna. Sarnase näitena saab tuua Ameerika ettevõtte The Organic Coup, mis avas eelmisel aastal 8 orgaanilist kiirtoidukohta ning 2017. aastaks on plaanitud vähemalt 15 üksust. Vahe meie idee ja olemasolevate vahel on see, et nemad proovivad parandada mõnda üksikut probleemi, mis peaks kliendi nende ettevõtet eelistama panema. Meie aga loodame parandada kõik potentsiaalsed probleemid nii kliendi kui ka töötaja seisukohast.

Mida võiks see äriidee maailmale pakkuda?

Näiteks kui asendada kõik maailma 35 000 McDonaldsit meie ideega, säästaks meie süsteem 8,6 keskmise inimese eluea jagu aega toidu ootamisel. Ja seda ühe päeva jooksul. Ning teenindajatele 1.9 keskmise inimese eluea jagu aega. See teeb 700 keskmise inimese eluea jagu aega aastas. Aga see on kulu-McDonaldsil ka igapäevaselt raisatud ühe inimese eluea jagu palka. See on suur väljaminek, mida peaks vältima. Ning meie süsteem suudaks seda vältida.

Lisaks soovime pakkuda hilisemalt võimalust kõikidele hakata pidama frantsiisiäri, mitte ainult rikastele. Kogukondadel on võimalus ühisrahastada meie üksus enda soovitud piirkonda ning kasumi korral hakata selle pealt omanikutulu teenima.

Aga see eriti puhas toit ja kiirteenindamine — milline tuleb hinnatase?

Kuna puhas toit on kallim, siis tekib küsimus toote hinna kohta. Täna efektiivsemale tööjaotusele ja suuremale automatiseeritusele saame toote hinda rohkem allapoole tuua kui kunagi varem. Ilmselt on meie teenus grammi võrra kallim aga selle eest on olemas ka ajasääst ning puhtam toit.

Kust te kõigeks selleks raha leiate?

Meie hulljulge idee on seda projekti rahastada ühisrahastuskampaania teel. Pärast pikki mõttevahetusi jäi pinnale kõige parema variandina plaan, mis nägi ette rahastuse saamise 10 üksuse avamiseks. Ühe üksuse arendamine ja ülespanek oleks ebaratsionaalselt suur kulutus, arvestades, kui vähesed võiksid sellest kasu saada. Raske oleks leida ühest piirkonnast niipalju raha. Kui aga jagada arenduskulu koheselt 10 üksuse peale, jaguneb see ühtlaselt tuues ühe üksuse hinna mõistlikumale tasandile. Seega otsustasime, et küsime raha 6 väljavalitud linna inimestelt ning 4 linna pakume ühisrahastajate vahel välja valimiseks. See tähendab meile potentsiaalselt palju laiemat kandepinda globaalses plaanis, kuhu see idee on ka suunatud.

Ja mida saavad inimesed vastu?

Inimesed, kes annavad meile raha, saavad vastu meie pakutavat krediiti, mida nad võivad pärast meie üksuste valmimist kasutada enda lähimas restoranis. Samuti on meie kampaaniaga seotud tulev pildikonkurss, kus kõik toetajad saavad saata enda tehtud söökidest pilte, ning rahvahääletuse parim või parimad saavad enda koha ka meie menüüs.

Milline on teie tulevikunägemus oma ettevõtmisest?

Jätkame igapäevaselt tööd, et sellest ideest saaks Eesti Nokia. Esimene testüksus tuleb meie visioonis Tallinnasse, kuna seal toimub suure tõenäosusega suurem osa projektiga seonduvast tööst. Meie kodulehel on ka välja toodud meie tulevikuvisioon. Soovime taastuvenergia osakaalu viia 50 protsendini kogukuludes. Kogu liha saadakse loomi tapmata. See polegi nii kauge tulevik, sest sellisedettevõtted juba praegu olemas, kellel on need lahendused. Põhimõtteliselt kasvatavad nad loomarakust lihatüki. Sõltuvalt seadusandlusest soovime võimaluse tekkimise korral olla üks esimestest toitlustusettevõttetest, kes toob kliendile söögi drooniga.

Kuidas võiksid inimesed teie uuenduslikku ettevõtmist vastu võtta?

Kui meil oli Nokia 3310 koos Snake2 mänguga, tundus, et justkui kõik, mida hing ihaldab mobiiltelefonist on saavutatud. Inimesed veel lihtsalt ei teadnud, milliseid hüvesid võis populaarseima telefonilahenduse hävitamine kaasa tuua. Meie suurim miinus on see, et meil pole veel reaalset toodet näidata. Kui see on valmis, võidab mugavus, ratsionaalsus ja eneseteadlikus.

VAATA LÄHEMALT!

Jüri Kukk Ajakirjanik