Kuidas vähendada Tallinnas 15 Lauluväljaku jagu parkimiskohti? Tehnoloogia tuleb appi
Mainor Ülemiste AS ja Europark käivitasid Ülemiste City’s uudse tehnoloogiaga parkimislahenduse, mis kärbib tühjade parkimiskohtade arvu 30% ning säästab sellega nii linnaruumi, elanike tervist kui raha. Europarki juhi sõnul saab süsteemi laiendada kogu Tallinnale.
Eesti suurima parkimisettevõtte Europark juhi Karol Kovaneni sõnul on autostumine ületanud Eestis mõistlikkuse piiri.
Autostumine on ületanud Eestis mõistlikkuse piiri.
“Eestis on veidi üle miljoni inimese kohta 800 000 autot ja parkimiskohad täidavad ära rohkem Eestimaast kui inimeste kodud. Iga tühjalt seisev parkimiskoht tekitab maaomanikule iga kuu ligi 100 eurot otsest kulu. Lisaks veel linnaruumi ummistamine ja kahju keskkonnale ning tervisele. Seetõttu arendasime tarkvara, millega saab büroohoonete juures parkimiskohti reaalajas ettevõtete vahel jagada ning vähendada parkimiskohtade vajadust umbes 30%,” selgitas Kovanen.
Eestis on veidi üle miljoni inimese kohta 800 000 autot ja parkimiskohad täidavad ära rohkem Eestimaast kui inimeste kodud.
“Loogika on selles, et kõik töötajad, kes mõnikord autoga tulevad, ei ole kunagi korraga kohal. Pole vaja hoida igale autole niiöelda nimelist kohta, vaid kohti saab tehnoloogia abil jagada. Samuti on selline parkimine nii tõkkepuu- kui äpivaba. Ettevõtete töötajate autode numbrid tuvastatakse automaatselt ja külalised saavad parkida QR-koodiga,” rääkis Europarki juht.
Ülemiste City arendaja Mainor Ülemiste juht Ursel Velve selgitas, et linnak toimib liikluse mõttes sisuliselt kesklinnana. Seetõttu otsitakse pidevalt viise, kuidas tagada klientidele vajalik ligipääsetavus, aga samas liikuda samm-sammult keskkonnajalajälje vähendamise suunas nii ehituses kui liikuvuses, mis on suurima keskkonnamõjuga valdkonnad.
“Ülemiste City’s töötab üle 16 000 inimese, maksude maksmise ja muude majandusnäitajate järgi on tegu Eesti suuruselt kolmanda linnaga. Teadmusmahukate ettevõtete töötajad on ka linnaruumi suhtes nõudlikud ja koos otsime pidevalt uusi võimalusi. Mullu vähenes küll linnakusse autoga tööle käimine 15% ja üle poole linnaku rahvast tuleb siia rattaga, jala või ühistranspordiga, kuid see pole veel kaugeltki tulemus, millega rahul oleme. Soovime autode arvu linnakus järjest vähendada ning pakkuda inimestele mugavaid alternatiive,” selgitas Velve, miks on Ülemiste City uudse parkimissüsteemi kasutusele võtnud.
Velve lisas, et samal ajal ta mõistab, et on ettevõtteid, kelle tegevusvaldkond paraku eeldab autoga liikumist, ning piirkondi Tallinnas ja lähiümbruses, kust ühistranspordiga ligipääsetavus on kehv.
“Seetõttu peame ka parkimisteenust edasi arendama. Selline lahendus võimaldab parkimisse tehtavaid investeeringuid võimalikult tõhusalt kasutada, koguda liikuvusandmeid ja teha neile tuginedes üha nutikamaid arendusotsuseid. Lisaks laiendame jõudsalt elektriautode taristut, et toetada keskkonnasõbralikumaid valikuid,” ütles Velve.
Karol Kovanen tõi välja, et kuna selline niiöelda jagamismajanduslik parkimiskorraldus on end nüüd Ülemiste City’s tuhandete parkijate juures tõestanud, pole sisulisi takistusi, et seda laiendada näiteks kogu Tallinnale.
“Arvestades, kui palju linnaruumist on Eesti linnades parkimiskohtade all kinni, saaks Tallinnas niimoodi vabastada umbes 15 Lauluväljaku jagu maad, mida oleks parem kasutada näiteks haljasalade ja kergliiklusteede jaoks,” ütles Europarki juht.