Avaleht Teenus EESTLASTE HARJUMUSED I Kuidas erinevad põlvkonnad veebis ostlevad?
EESTLASTE HARJUMUSED I Kuidas erinevad põlvkonnad veebis ostlevad?

EESTLASTE HARJUMUSED I Kuidas erinevad põlvkonnad veebis ostlevad?

Erinevatel põlvkondadel on veebis ostlemisel erinevad harjumused ja eelistused, näitas Kaup24 tarbijakäitumise statistika. Nimelt teevad nooremad ostlejad oma ostuotsuse kiiremini, eelistades pakiautomaatidesse kohaletoomist ja moodsaid maksemeetodeid. Vanema põlvkonna esindajad veedavad seevastu veebipoodides rohkem aega, eelistades kaupa kätte saada poest ja alles seejärel pakiautomaatidest. Samas on suurenenud kõigis vanuserühmades mobiili kaudu e-ostlemise populaarsus.

„Kauba koju kohaletoomine ei ole enam nii populaarne kui eelnevatel aastatel. Ostlejad eelistavad kaubale tasuta järele minna meie poodi ning tasuda nende eest kohapeal. Elutempo kiirenemisega eelistatakse ka pakiautomaatidest oma kaup kätte saada, mis võimaldab tarbijal kaup kätte saada neile sobivas asukohas neile sobival kellaajal. Pakiautomaatide nõudlus kasvab pidevalt ning usume, et juba peagi kasutab seda versiooni iga viies ostleja. Pakiautomaatidel on potentsiaal saada kõige populaarsemaks kauba kättesaamise viisiks, eriti just linnainimeste jaoks, kes väärtustavad oma aja kokku hoidmist,“ kommenteeris tarbijate harjumuste muutumist Kaup24 turundusjuht Giedrė Vilkė.

Ka maksemeetodite eelistuste puhul näeb tendentsi, et erinevate põlvkondade esindajad valivad erinevaid maksemeetodeid. Tarbijad, kes on sündinud vahemikus 1984-2003 ehk nn Y-põlvkond eelistab üha rohkem tasuda pangaülekandega, sama maksevõimalust eelistab ka X-generatsioon (sündinud aastatel 1964-1983). See-eest nö kadunud põlvkond, kes on sündinud enne 1964. aastat, eelistavad kauba eest tasuda pangaülekandega ja sularahas, mil Z-põlvkond ehk millenniumilapsed eelistavad makseviisina kohapeal sularahas tasumist.

„Paljude klientide jaoks on sularahas tasumine endiselt kõige kiirem ja mugavam viis, kuid näeme kasvavat huvi tasuda ka teiste meetoditega. Selleks, et teha toodete eest tasumine kliendi jaoks võimalikult mugavaks, pakume 12 erinevat maksemeetodit kolme Balti riigi peale kokku,“ lausus Vilkė.

Kaup24 statistika põhjal on veebist ostes kauba kättesaamine väljastuspunktist läbi aastate olnud kõige populaarsem eelistus. Seda valikut on huvitaval kombel peamiselt eelistanud Z-generatsioon ja no kadunud põlvkond, mil X- ja Y-generatsioon eelistavad esmajärjekorras pakiautomaate ja seejärel väljastuspunkti. Kõige vähem kasutaksid tarbijad aga postkontorisse saatmist, kuid võrreldes kahe aasta taguse tulemustega on inimeste huvi selle valiku vastu mõnevõrra kasvanud.

Kiire mobiilostude kasv

Statistika kohaselt kulutavad ostudele enim X-generatsiooni tarbijad, samas on just Z-generatsiooni keskmise ostu hind suurim.

„USA ja lääneriikide tarbijauuringud on näidanud, et X-põlvkonda iseloomustab kõige enam kalduvus osta ratsionaalselt, kaaluda kõiki alternatiive ja leida parim hinna ja kvaliteedi suhe. Y-põlvkonna esindajad omakorda eelistavad tihti lemmikbrände, mida nad usaldavad, ja nende otsused tuginevad sagedamini sõprade soovitustel, sotsiaalvõrgustikel, nii et nad tulevad sageli poodi, teades juba, mida nad soovivad osta ja seega teevad oma ostu kiiremini,“ sõnas Vilkė.

Üha selgemalt on ka näha, et eestlased eelistavad oma oste teha mobiiltelefonidest ja seda trendi kinnitavad kõik põlvkonnad. Kui kaks aastat tagasi oli näha, et ostud sooritatakse arvutist, siis uued trendid näitavad, et eelistus liigub üha selgemalt mobiiltelefonid suunas. „Kui praegu kasutavad 28% Y põlvkonnast mobiile meie keskkonnas ostude tegemiseks, siis paar aastat tagasi oli see protsent 11%. Samuti on kasvanud rakenduse kaudu ostude tegemine, Y-põlvkonna seas on rakenduse kasutamine kasvanud pea 13% võrreldes kahe aasta taguse tulemustega,“ tõi Kaup24 esindaja esile, lisades, et kuna nutitelefonid mängivad meie elus olulist rolli, siis see on igati mõistetav, et nendest on saanud tarbijate jaoks ka oluline vahend ostlemiseks.