Just nendest veebipoodidest teevad Eesti elanikud kõige rohkem oste!
E-kaubanduse hiljutine uuring toob välja, et veebipoodidest sooritab aktiivselt oste 86% Eesti elanikest. Eesti E-kaubanduse Liidu ja rahvusvahelise meediaagentuuri Mindshare koostöös korraldatud üle-eestilisest küsitlusest tuli välja, et 74% vastajatest ostab veebipoodidest kaupu ja teenuseid vähemalt kord kuus.
Need inimesed, kes ostavad enamasti kodumaistest veebipoodidest, teevad ülekaalukalt kõige rohkem oste Kaup24.ee veebipoest, millele järgnevad Hansapost.ee, 1a.ee, eSelver ja Weekendshoes.ee. Kuigi vastajad ütlesid, et nad ostavad enamasti kodumaistest veebipoodidest, tuleb vastustes esile, et mainitud on ka suur hulk välismaiseid e-poode, millest võib järeldada, et inimesed tajuvad eestikeelset e-poe veebilehte kodumaisena.
Nende seast, kes ostavad enamasti välismaistest veebipoodidest, tehakse ülekaalukalt kõige tihedamini oste AliExpress veebipoest, millele järgnevad Membershop, Shein.com ja AboutYou.
Tarbijad, kes ostavad nii kodu- kui ka välismaistest veebipoodidest, teevad samuti ülekaalukalt kõige tihedamini oste Kaup24.ee ja Aliexpress veebipoest. Kodumaistest e-poodidest järgnevad 1a.ee, Loverte.ee, Euronics.ee ja Apotheka.ee, välismaistest e-poodidest on menukamad Amazon, AboutYou, Zalando ja Shein.com.
Kodumaiste e-poodide puhul tuuakse kõige olulisemate tugevustena välja mugavus, lai kaubavalik ja tavapoest soodsamad hinnad. Seda, et kodumaist veebipoodi on mugav kasutada, märkisid enam eestlased. Soodsam hind e-poes on oluline igas vanuses e-ostlejatele, mugavus ja lai kaubavalik on aga kõige olulisem noortele (18-29 aastat). Samal ajal toodi kodumaiste e-poodide puhul kõige olulisemate nõrkustena esile vähene kasutajate tagasiside, ebapiisav toodete tutvustus, toodete või suuruste puudumist ja ostu sooritamisel kliendiks registreerumise nõuet.
Kui e-poodide peamiste tugevuste tipuloetelu on nii kodumaiste kui ka välismaiste e-poodide puhul sama (mugav, soodsam kui tavapood, lai kaubavalik), siis kodumaiste poodide puhul on suurimaks tugevuseks mugavus. Välismaiste poodide suurim tugevus on samas lai kaubavalik, millele järgneb kaupade tavapoest soodsam hind.
Eestlaste jaoks on mugavam tellida kodumaistest poodidest, venelased peavad välismaistest poodidest tellimist mugavamaks. Tavapoest soodsam hind kodumaises e-poes on oluline igas vanuses e-ostlejatele, välismaistes e-poodides on see kõige olulisem kuni 40-aastastele inimestele. Välismaiste e-poodide puhul peetakse peamiseks nõrkuseks aeglast tarnet ja et puudub võimalus maksta kauba eest kättesaamisel. Kauba eest maksmine kauba kättesaamisel on palju olulisem venelastele ja 40+ vanuses inimestele.
Nii eestlased kui ka venelased, kes tellivad kodumaistest e-poodidest, toovad kõige enam esile, et nad ei osta välismaistest e-poodidest kaupa, kuna need ei tundu usaldusväärsed ja kauba kvaliteet on kaheldav. Samuti, et tarneaeg on liiga pikk ning ei saa aru võõrast keelest.
Kodumaistest e-poodidest eelistatakse osta kodumasinaid ning -tehnikat, mobiiltelefone, IT-tehnikat, ilu- ja tervisekaupu, sisustust, aiakaupu ning toidu-ja tarbekaupu. Välismaistest e-poodidest eelistatakse enim osta aga rõivaid, jalatseid, ehteid ja aksessuaare ning spordi- ja hobikaupu.
Eestlased eelistavad venelastest enam osta kodumaistest e-poodidest rõivaid ja jalatseid, ehitus- ja tööriistakaupu. Venelased eelistavad eestlastest enam kodumaistest veebipoodidest soetada mobiiltelefone ja IT-tehnikat ning kodumasinaid ja kodutehnikat. Välismaistest veebipoodidest eelistavad eestlased venelastest rohkem osta auto- ja motokaupa. Lemmikloomatarbeid ja lastekaupu eelistavad venelased osta välismaa e-poodidest eestlastest enam.
Ülekaalukalt peamiseks põhjuseks, miks veebipoodidest oste ei tehta, on kauba proovimise ja katsumise võimaluse puudumine – nii arvab 76% nendest, kes veebist ei tee oste. Järgnevate oluliste takistustena e-poest ostu sooritamisel toodi välja kaupade või e-poodide usaldusväärsus. Veebipoed ei tundu usaldusväärsed pigem vanematele inimestele, samuti on venelaste jaoks veebipoodide usaldusväärsuse puudumine suuremaks takistuseks ostu sooritamisel.
„Kodumaistel e-poodidel on siin terve rida eeliseid, alates kiirest tarnest kuni eestikeelse teenindamiseni,“ märkis Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät. „Samuti on Eestis juba nutipoed, kus on võimalik e-kaubanduse eeliseid kasutades tooteid tellida proovimiseks. Liit monitoorib veebipoodide laitmatu teeninduse nõudeid ning väljastab parimatele Turvalise Ostukoha kvaliteedimärgise, mille olemasolu tasub tarbijal samuti kontrollida. Kui e-poest ei leia Turvalise Ostukoha märgist, siis tasub vaadata, kas e-pood on registreeritud Eestis või mõnes muus riigis ja mis andmeid ta enda kohta avaldab.“
- Üle-eestilises küsitluses osales ligi 650 vastajat vanuses alates 18. eluaastast.