Maapiirkonna ettevõtlus on muutumas palju mitmekesisemaks
Põllumajandusuuringute Keskuse 2019. aastal tehtud uuringu „Põllumajandustootjate, põllumajandustoodete töötlemise ja turustamisega tegelevate ning maapiirkonnas tegutsevate ettevõtjate toetusvajadused ja võimalik sekkumisloogika“ aruandes kirjeldatud maaettevõtluse seisust kirjutavad maaeluministeeriumi maamajanduse ja konkurentsipoliitika büroo juhataja Kai Kalmann ja peaspetsialist Allar Korjas.
Põllumajandusega tegelevate ettevõtete osakaal on 10 aastaga vähenenud pea kõigis maakondades kokku keskmiselt 30%. Samal ajal on tootmis- ja teenindusettevõtetearv maapiirkonnas kasvanud 77%. See näitab, et maapiirkonna ettevõtlus on arenemas ja muutumas palju mitmekesisemaks. Põllumajandust ja kalandust aastani 2030 juhtiva arengukava PõKa 2030 kohaselt on olemasolevate töökohtade säilitamisel ja uute, atraktiivsete töökohtade loomisel oluline tagada maapiirkonna ettevõtluse mitmekesisus ning edendada lisandväärtust loovaid tegevusi ja valdkondi.
Ettevõtete müügitulu ja põhivara aluseks võttes on maapiirkonnas tegutsevate ettevõtete majandusolukord aastatega tugevnenud kõigis maakondades. Ettevõtjate keskmine müügitulu on perioodil 2014–2018 suurenenud primaarsektoris ligikaudu neljandiku (24%) ning sekundaar- ja tertsiaarsektoris umbes kolmandiku võrra (vastavalt 35% ja 33%). Ettevõtjate põhivara väärtus on aastate 2014 ja 2018 võrdluses kõige enam suurenenud primaarsektoris (ligikaudu 36%), millele järgnevad sekundaarsektor (32%) ja tertsiaarsektor (23%). See on hea. Positiivne on ka põhivaraga varustatuse kasv äärepoolsemates piirkondades, mis näitab, et sealsed ettevõtjad on suutnud teha investeeringuid põhivarasse. Võib eeldada, et kui suudetakse turustamist (sh ühisturustamist) ja toodete väärtusahelat parandada, siis paranevad ka majandustulemused.
Ettevõtjad ise (42%) hindasid oma ettevõtte majanduslikku seisu heaks või väga heaks. Võrreldes kolme aasta taguste prognoosidega on plaanitu realiseerunud täielikult 26% küsitletud ettevõtetest ja osaliselt 44% küsitletutest. Peamised tegevused, mida oma konkurentsivõime suurendamise seisukohast oluliseks peeti, olid teenuse või toodete kvaliteedi tõstmine ja kõrgema lisandväärtusega toodete osakaalu kasvatamine, uute tootmisseadmete rakendamine ehk tootlikkuse tõstmine ning panustamine uute klientide leidmisele ning müügi ja turunduse tõhustamisele.