
Pilvetehnoloogia ekspert: pea igal ettevõttel on võimalik oma IT tehnoloogialt 20-30% kokku hoida
Kardetud majanduslanguse valguses otsivad paljud võimalusi kulude kokkuhoiuks ja optimeerimiseks — seda sektorist sõltumata. Eri ärivaldkondades kasutatava pilvetehnoloogia arvelt on võimalik eksperdi hinnangul ainuüksi auditi tulemusel leida aga 20-30% jagu lihtsaid kokkuhoiukohti, ilma et teenuste kvaliteet sellest kannataks.
Eestis tegutseva ja Oslo börsil noteeritud rahvusvahelise tarkvaraettevõtte Crayon partnerite müügijuhi Pert Lombi sõnul ei ole IT-teenuste ja tarkavara auditeerimine aktuaalne vaid praeguses majandusolukorras, aga ka üldiselt — seda praktikat soovitavad isegi tarkavarapakkujad ise, et hoida fookust oluliste teenuste ja võimaluste toimimisel ning vältida võimalikke “varjatud” kulusid. “Seda muuhulgas eriti nüüd, kus viimaste aastate muutused maailmas alates pandeemiast sõjaolukorrani ja AI jõulisele kasutuselevõtule on muutnud paljusid ärisid koos nende toimimise ja teenusepakkumisega,” märgib Lomp ja jagab, mida rahvusvahelisse meeskonda kuuluvad Crayoni eksperdid IT-auditi käigus kõige sagedamini avastavad ja milliseid rahalisi kokkuhoiuvõimalusi need reeglina 30% ulatuses pakuvad.
Liigsed kulukad “vidinad”, mida tegelikult ei kasutata
“Kui asutus on näiteks kasutusele võtnud uue pilveplatvormi, mis aitab töödelda klientide andmeid, tellimusi, hoida töös oma teenuste platvormi või töövoogu, kuid on saanud sellega kaasa hulgaliselt automaatselt sisselülitatud lisavidinaid, siis sageli on see esimene oluline kokkuhoiukoht. Juhul kui need vidinad pole tegelikult kasutuses ega ole vajalikud seotud tööprotsesside jooksutamiseks, siis ainuüksi nende ülesleidmine ja väljalülitamine võib tuua märkimisväärse rahalise võidu,” toob Crayoni partnerite müügijuht näiteid auditeerimise leidudest ja rahalistest võitudest.
Konkurentidest mahajäämisega seotud kulukohad
Lomp märgib, et pole oma elus näinud tarkvara, mis oleks 100% valmis. “Tarkvara efektiivne kasutamine on alati omaette küsimus, seda enam, et pidevalt tuleb peale uusi tehnoloogilisi lahendusi, mida integreeritakse. Et IT-süsteem on nagu organism, mis pidevalt kasvab ja areneb, tuleb selle eest vastutajatel end pidevalt arengutega kursis hoida ja muuhulgas teada ka seda, mida teevad konkurendid — näiteks, milliseid muudatusi ja uuendusi nemad oma äri toetamiseks rakendavad,” selgitab Lomp.
Sageli avastatakse konkurentide poolt töösse võetud uuendused läbi selle, kui ettevõtte enda teenuse kasutajanumbrid või ostude sooritamine e-poes hakkavad langema. “Põhjuseks võib olla näiteks väiksem klikkide arv ja kiirem ostuprotsess või hoopis tehisintellekti kasutuselevõtt konkurendi e-poes,” toob ekspert näiteid, tuginedes Crayoni laialdastele kogemustele just pilvetehnoloogia ja AI valdkonnas. Tema sõnul võibki tekkida taoline “pimedus” ettevõttes hallatava olemasoleva süsteemi osas ka parimatel spetsialistidel, kes muu töö kõrvalt kõigi uuenduste ja trendidega, mis süsteemi töökindlust, kiirust ja funktsionaalsust parandaksid, ei jõua end kursis hoida. “Selleks kaasataksegi IT-partnereid, kes auditeerivad olukorda ja on justkui “arstid”, tuvastades probleemi ja määrates sellele ravimi,” kirjeldab ta Crayoni spetsialistide tööd, kelle abil luuakse ettevõtetele võimalus olla tehnoloogia abil oma lahendustega rohkem nähtaval
Ise tegutsemise kõrged kulud nõrkuste ja pudelikaelade lahendamisel
Üks suurimaid probleeme, mil sageli välist abi kaastakse, on Lombi sõnul olukord, mil olemasolev IT-süsteem n-ö kokku jookseb. “See võib ilmneda näiteks nii, et kui lõppkasutaja mingit nuppu vajutab, ei saa ta järgmisele lehele liikuda või võtab see liiga kaua aega,” toob Lomp näiteid. Ka sel juhul sekkuvad eksperdid — esmalt selleks, et tuvastada võimalik pudelikael ja lahendus, jooksutades serverite peal analüütikatarkvara või tehes näiteks täiendavaid päringuid.
“Kulude kokkuhoid võib siin tekkida näiteks ärajäävatest lisakuludest, mida võivad tekitada majasisesed analüüsid ja püüdlus probleem ise tuvastada ja ära lahendada. Sageli on välistel IT-partneritel taoliseks auditiks omad lähenemised, mis sageli ei nõua ettevõttelt isegi investeeringut ning tehakse ära hoopis olemasoleva koostöö raames,” kirjeldab Crayoni ekspert, arvestades ettevõtte kogemusi ja koostööd maailma suurimate ja enamlevinud tarkvarahiidudega. Samuti kaasneb sellega ettevõtte jaoks tema sõnul ka teatav kindlustunne, et süsteem on õigesti püsti pandud või kui tekivad vead, siis kohene abi selle osas, mida nende puhul ette võtta, kuna Crayoni taolisel konsultandil on võimalik pääseda ligi paljudele ressurssidele, mida saab pakkuda tänu ettevõtte globaalsele haardele.
- Pilvetehnoloogia osas nõuandeid jaganud tarkvaraettevõtte Crayoni peakontor asub Norras, Oslos, ning pidevalt kasvaval ettevõttel on 50 esindust 35 riigis, sh Baltimaades. Ettevõttes töötab üle 3500 inimese. Ettevõtte koostööpartneriteks on rahvusvahelised kontsernid nagu Microsoft, IBM, AWS, Oracle, Google, Workplace from Meta ja teised. Ettevõte on noteeritud Oslo börsil.