Sind kritiseeritakse? Kui oled teistest ees, äratab iga su liigutus tähelepanu
USA tuntud juhtimisekspert John C. Maxwell on öelnud, et sabassörkijaid sageli ignoreeritakse ning kaotajate vastu tuntakse harva huvi. Kriitika võib olla aga märk sellest, et oled teistest ees ning kõigil juhtidel tuleb tegemist teha negativismi ja kriitikaga. Maxwell räägib, et noore juhina tahtis ta olla teiste ees ja nautis kiitusi, samas ei kannatanud ta konstruktiivset kriitikat. “Mõistsin väga kiiresti, et mul olid ebarealistlikud ootused. Sa ei saa üht, saamata ka teist. Kui tahad olla juht, pead harjuma kriitikaga, sest kui oled edukas, siis sind paratamatult kritiseeritakse. On inimesi, kes leiavad alati midagi, mille kallal nuriseda. Ja viis, kuidas mõned teisi kritiseerivad, jätab mulje, nagu oleks neile selle eest makstud!” selgitab ta.
Kui tahad olla juht, pead harjuma kriitikaga, sest kui oled edukas, siis sind paratamatult kritiseeritakse.
Maxwell toob välja 4 punkti, kuidas kriitikaga hakkama saada.
- Ole enda suhtes aus
Et kriitikale vastu panna, soovitab Maxwell eelkõige olla enda suhtes aus. See annab sulle kindla aluse, millelt kriitikaga edukalt toime tulla. “Tihti on nii, et kui juhti kritiseeritakse, on negatiivsed kommentaarid suunatud tegelikult hoopis juhipositsiooni, mitte juhi isiku vastu. Pead oskama nende kaKui kriitika on suunatud positsiooni vastu, ära võta seda isiklikult.he vahel vahet teha ja see on võimalik vaid ennast tundes. Kui kriitika on suunatud positsiooni vastu, ära võta seda isiklikult. Olgu see sulle nagu hane selga vesi,” soovitab ta, ent tõdeb, et enda põhjalik tundmaõppimine võib nõuda natuke aega ja pingutust.
Kui kriitika on suunatud positsiooni vastu, ära võta seda isiklikult.
- Mõtle, kas kriitika võib olla konstruktiivne
“Kui kellegi kriitika minu kohta vastab tõele, lasub minul vastutus selles asjas midagi ette võtta. See kuulub heaks juhiks olemise juurde. Kui mina vastan oma kriitikutele õigesti, uurides iseennast ja tunnistades oma puudusi, annan endale võimaluse positiivseteks muutusteks,” räägib Maxwell.
Kui viha lahtub, soovitab ta mõelda, kas kriitika oli konstruktiivne või destruktiivne. “Mõned ütlevad, et konstruktiivne kriitika on see, kui mina kritiseerin sind, ja destruktiivne see, kui sina mind!” tõdeb ta.
- Vahel ei saagi midagi enamat teha
Jonas Salkil, lastehalvatuse vaktsiini Salk väljatöötajal oli vaatamata tohutule panusele meditsiinis palju kriitikuid. Kõige kriitika põhjal jõudis ta järeldusele: „Kõigepealt nad ütlevad sulle, et sa eksid. Siis nad ütlevad, et sul on õigus, aga et see, mis sa teed, pole eriti tähtis. Lõpuks tunnistavad nad, et sul on õigus ja et see, mis sa teed, on väga tähtis, aga – nad teadsid seda tegelikult kogu aeg.“ Kuidas eesliinil olevad juhid sedasorti muutlike arvamusavaldustega toime tulevad? Nad õpivad endaga leppima. Kui oled püüdnud ennast paremini tundma õppida ja teinud kõik selleks, et ennast muuta, siis – mida enamat sa veel saaksid teha?
- Ära muretse selle üle, mida maailm sinust mõtleb
Viimane samm, kuidas kriitikaga tõhusalt toime tulla, on lõpetada keskendumine iseendale. “Üles kasvades kulutab enamik meist tohutu aja muretsemisele, mida maailm meist mõtleb. Nüüd saan aru, et ega ma tegelikult maailma eriti ei huvitanudki,” tõdeb Maxwell. “Turvalised inimesed unustavad enda, et pöörata tähelepanu teistele. Seda tehes on nad suutelised ära kannatama peaaegu mis tahes kriitika – ja kriitikut isegi teenima.”
Lõpeta keskendumine iseendale.
Kuidas kriitika alla sattudes säilitada õiget hoiakut?
- ei asu kohe kaitsepositsioonile,
- otsin kriitikas tõetera,
- teen vajalikud muudatused ja
- valin kõrgema tee
Kui nii teha, siis on väga tõenäoline, et õpid ennast paremini tundma, muutud juhina paremaks ja säilitad suhted teistega.
Heade uudiste portaal soovitab Maxwelli raamatuid! Siit leiad 9 raamatusoovitust John C. Maxwelli sulest, kes on USA-s tuntud juhtimisekspert, dünaamiline kõneleja ja autor, kes on müünud üle 18 miljoni raamatu.
“21 vääramatut juhtimise seadust. Järgi neid ja inimesed järgivad sind”, John C. Maxwell
Maxwell on organisatsiooni EQUIP alustaja, mille läbi on õpetatud enam kui 5 miljonit juhti 126st rahvusest. Igal aastal kõneleb ta juhtidele erinevates organisatsioonides, nende seas Fortune 500 firmad, erinevate rahvuste valitsused, rahvuslikud jalgpalli meeskonnad, USA Sõjaakadeemias ja ÜRO-s. Maxwell on hinnatud best seller autoriks New York Times, Wall Street Journal ja Business Week ajalehtede poolt. Selles raamatus jagab ta 21 vääramatut juhtimise seadust.
“Olge rahvainimene. Edukaks juhiks tõhusate suhete loomise läbi”, John C. Maxwell
Juhtimine tähendab inimestega töötamist ja see ei pruugi alati lihtne olla. Inimestevahelised suhted määravad juhi edu või ebaõnnestumise – olgu siis büroos, kirikus või mistahes muus organisatsioonis. Seepärast on juhi jaoks äärmiselt oluline olla rahvainimene ja arendada oskust töötada organisatsiooni kõige väärtuslikuma ressursiga – inimestega. See raamat aitab arendada juhiomadusi, mõista ja abistada keeruka iseloomuga inimesi ning innustada töötajaid arenema ja edu saavutama! Juhi võimuses on tuua inimestes esile nende parimad omadused!
“Üheskoos võidukaks”, John C. Maxwell
Mida on vaja inimeste poolehoiu võitmiseks? Kas inimene peaks olema sündinud sõbraliku loomuse või suurepärase intuitsiooniga, et suhetes edukas olla? Kas on nii, et mõnedel on suhtlemisoskused ja mõnedel mitte ning me lihtsalt peame leppima võimetega, mis Looja on meile andnud? Kas keegi, kes on suhete loomisel hea, võib saada veelgi paremaks? Raamatus „Üheskoos võidukaks“ kirjutab Maxwell, et inimestega arvestades ja nendega õigesti suheldes saab võita pea kõik takistused ning meeskonnatöö on edu võti.
“Kuidas edukad inimesed mõtlevad”, John C. Maxwell
Maxwelli raamat „Kuidas edukad inimesed mõtlevad” on tänapäevases kiires elutempos täiuslikult kompaktne lugemisvara. Maxwell õpetab lugejale, kuidas olla loovam ja millal kahelda levinud mõttelaadis. Õpid hoomama üldist pilti, keskendudes samal ajal oma mõtlemisele. Saad teada, kuidas rakendada oma loovat potentsiaali, arendada jagatud ideid ja õppida minevikust, et mõista paremini tulevikku. Need üksteist tõhusa mõtlemise juurde viivat teed aitavad selgelt näha rada isikliku eduni.
“Liidrite kuldaväärt tarkus. Õppetunde eluaegsest juhtimisest”, John C. Maxwell
Targad juhid õpivad oma, targemad teiste vigadest – ja kordaminekuist. Raamat „Liidrite kuldaväärt tarkus“ aitab sul saada arukaimaks juhiks. Maxwelli ligi neljakümneaastasest juhtimiskogemusest väljapestud kuld säästab sind sama tegemast. Iga kullakamakas on üks kahekümne kuuest peatükist, mis moodustab kokku selle rahvusvaheliselt tunnustatud juhtimiseksperdi kuuekuulise mentorlusprogrammi.
Kas üks raamat saab olla juhtimisoskuse katalüsaator? Saab küll, kui see on „Maxwelli päevaraamat”. Selle köite abiga saate proovida Maxwelli kirjutistest pärinevaid aegumatuid juhtimispõhimõtteid. Iga lehekülg pakub ühe võimsa juhtimispõhimõtte, mis on valmis praktiliseks kasutamiseks tõsielus.
“15 hindamatut kasvuseadust, järgi neid ja saavuta oma potentsiaal”, John C. Maxwell
Kas on olemas kindlaid tegevusi ja viise, mis tagavad alati edu ning eesmärkide ja unistuste saavutamise? John C. Maxwell ütleb, et vastus on jah. Edu võti on kasvamises! Kasvamisele keskendudes sa arened ning arenedes saavutad alati oma potentsiaali ja seeläbi ka eesmärgid. Raamatus „15 hindamatut kasvuseadust, järgi neid ja saavuta oma potentsiaal“ toob Maxwell välja kindla edu ning sinu maksimaalse potentsiaali saavutamise seadused.
“Anna endast parim! “Kuidas võimendada sulle Jumalast antud eeldusi”, John C. Maxwell
Raamat “Anna endast parim!” on hea kolmel erineval moel. Võid ta kätte võtta enesetunde ja meeleolu tõstmiseks, lugedes lehekülje või kaks. Võid veelgi heldemalt nautida „pidulauda“ suurepäraste mõtete ja ideedega ning tõepoolest saada mõne õpetliku juhtnööri, mis muudab olukordi. Või siis võid end igapäevaselt ergutada tarkuse pärlitega, mis läbivad kogu raamatut.
“Ärieetikat kui niisugust pole olemas. Otsuste tegemisel kehtib ainult üks reegel”, John C. Maxwell
Selles raamatus selgitab Maxwell tarkuse, soojuse ja huumoriga, kuidas kuldne reegel loob ideaalse keskkonna edukaks äritegevuseks. Tema väiteid toetavad põhjalik uurimistöö ning ajaloo parimate mõtlejate ideed. Raamat näitab, kuidas õige käitumine loob situatsiooni, millest võidavad kõik: töötajad, kliendid, investorid ja otsuse langetaja ise. Äri läheb sujuvamalt, kasum tõuseb, ning teadmine, et on loodud alus tulevasele edukusele, annab sügava rahulolu tunde.
Eesti finantsharidusettevõte Starfish Academy ja The John Maxwell Co USA-st korraldavad 29. jaanuaril juba 6. korda iga-aastast liidrite tippsündmust ja uue ajastu konverentsi LIVE2LEAD: Estonia, mis tänavu toimub livestream’is. See on üritus liidritele ja meeskondadele ning toetab liidri- ja enesejuhtimise oskusi ja ettevõtlikkust, laiendab silmaringi, inspireerib ja harib ning annab positiivse energiasüsti uude aastasse.