80% eestlastest kasutab e-kaubanduse võimalusi
Venipaki läbi viidud uuringust selgus, et 80% eestlastest ostavad interneti vahendusel erinevaid tooteid ning vaid 20% ei kasuta e-kaubanduse võimalusi. Baltimaade usinamaid e-ostjad on leedulased. Enim eelistatakse e-poode füüsilistele kauplustele riiete, jalatsite ja elektroonikakaupade soetamisel.
Venipaki uuringust selgub, et agaramad e-kaubanduse kasutajad on 18-39-aastased, kellest koguni 89% soetab interneti vahendusel erinevaid tooteid. Seevastu 60-74-aastaste hulgas ei ole e-kaubandus niivõrd levinud – selles vanuserühmas väitis 36% vastanutest, et ei osta kaupu internetist.
Agaramad e-kaubanduse kasutajad on 18-39-aastased, kellest koguni 89% soetab interneti vahendusel erinevaid tooteid.
Ligi pooled (47%) e-ostjaskonnast Eestis soetavad elektroonikatooteid internetist sagedamini kui kauplustest kohapeal. Selle tootekategooria puhul joonistub aga välja selge erinevus meeste ja naiste vahel: tervelt 64% meestest ostab elektroonikatooteid internetist sagedamini kui kauplustest, samas kui naiste puhul on see näitaja poole väiksem ehk 32%. Seevastu enam kui pooled (54%) naistest ostavad riideid ja jalatseid veebist sagedamini kui füüsilisest poest. Meeste puhul on sama näitaja tunduvalt väiksem – 29%. Kõige väiksema e-kaubanduse osakaaluga tootegrupp on alkohol, mille puhul vaid 2% e-ostjaskonnast vastas, et ostab alkoholi veebipoest sagedamini kui kauplusest kohapealt. Ka kuivainete ja farmaatsiatoodete puhul jäi e-kaubanduse kasutajate osakaal alla 10%.
Baltimaade usinamaid e-ostjad on leedulased
Lisaks sedastab uuring, et kui 20% eestlastest ja 17% lätlastest ei kasuta ostude sooritamiseks internetti, siis leedukate puhul on see näitaja 12%. Seega võib väita, et leedulased kasutavad e-kaubanduse võimalusi mõnevõrra rohkem kui teiste Balti riikide elanikud. Sarnaselt eestlastele eelistavad üle poolte neist leedulastest (54%) ja lätlastest (57%), kes soetavad kaupu internetist, osta elektroonikatooteid veebipoest sagedamini kui kauplustest. Ka teistes Balti riikides joonistub välja erinevus meeste ja naiste vahel: koguni 73% Läti ja Leedu meestest ostab elektroonikakaupu sagedamini internetist kui füüsilisest poest, kuid naiste puhul jääb see näitaja Lätis 43% ning Leedus 37% juurde. Samas aga ostavad enam kui pooled Leedu (57%) ning pooled Läti naised riideid ja jalatseid veebipoodidest sagedamini kui füüsilistest kauplustest. Meeste puhul on see näitaja taaskord väiksem, vastavalt 28% Lätis ja 31% Leedus.
Elektroonikakaubad on jätkuvalt kõige suurema e-ostjaskonna osakaaluga kaubagrupp, kuid sellest ei jää kaugele maha ka moekaubad.
Venipaki juhi Justas Šablinskase sõnul kinnitavad uuringutulemused laiemat e-kaubandusetrendi. „Elektroonikakaubad on jätkuvalt kõige suurema e-ostjaskonna osakaaluga kaubagrupp, kuid sellest ei jää kaugele maha ka moekaubad. Kuna elektroonikakaupade maksumus on võrreldes mitmete teiste kaubagruppidega kõrgem, võib eeldada, et ka ostud mõeldakse rohkem läbi: interneti vahendusel otsitakse paremaid pakkumisi ning tihtipeale pakuvad just e-poed soodsamaid hindasid. Moekaupade puhul hakkab aga suurt rolli mängima ka kaubavalik. Internetist on võimalik osta ka selliseid rõivaid, jalatseid ja brände, mida kohapealsed kauplused lihtsalt ei paku,“ selgitab Šablinskas.
Tootetagastusteenus kogub alles hoogu
Ühtlasi selgub uuringust, et kuigi pea kõik vastanutest (99%) teavad tootetagastusteenusest, ei ole selle kasutamine eestlaste hulgas laialdaselt levinud. Koguni 36% e-ostjaskonnast ei kasuta seda teenust üldse ning 28% kasutab seda väga harva, sest ostab üksnes teada-tuntud tooteid. Lisaks leiab 12% vastanutest, et sedasorti teenus on tarbija jaoks väga ebamugav, mistõttu kasutab seda harva.
Šablinskase sõnul ei saa aga väita, et tootetagastusteenus end ei õigusta, sest enam kui viiendik e-ostjaskonnast (23%) kasutab seda teenust. „Tervelt 21% e-ostjatest väitis, et võimalus mugavalt tooteid tagastada on nende jaoks väga oluline ning väike osa – 2% vastanutest – ostab veebi teel rohkem tooteid ja jätab vaid sobivamad alles. On suur tõenäosus, et e-kaubanduse kasvu tuules kerkib ka nende osakaal, kes hakkavad julgemalt tootetagastusteenust kasutama,“ räägib Šablinskas.
Kokku küsitleti Balti riikides 3006 inimest, neist 1000 Eestis. Norstat viis uuringu läbi 2023. aasta veebruaris.