Eestis müüdi mullu 323 elektriautot võrreldes 2019. aasta 77 autoga
Eelmisel aastal moodustas elektrisõidukite müük Euroopas 10,5% kogu sõiduautode müügist ehk miljon sõidukit. 2021. aasta esimeses kvartalis moodustas akudel töötavate elektrisõidukite müük 5,7% kõigist uutest sõidukitest, mis teeb üle 146 000 sõiduki.
ACEA (Euroopa autotootjate ühendus) viimaste turuanalüüside kohaselt on ilmnenud risk, et mõne aasta pärast võivad EL-i riigid kokku puutuda laadimisjaamadepuudusega. Selle vältimiseks peaks 2024. aastaks olema Euroopas miljon ja 2029. aastaks 3 miljonit laadimisjaama.
Eesti püstitab müügirekordeid
2020. aastal Eestis müüdud elektriautode arv kasvas rekordilise 419% võrra (323 autot) võrreldes 2019. aastaga (77 autot). Selle aasta esimese kolme kuuga müüdi 95 sõidukit, mis tähendas 111% kasvu võrreldes 2020. aasta sama perioodiga. Täna on Eesti ligi 200 laadimisjaama. 2024. aastaks peaks Eestis elektriautode laadimisjaamade arv kasvama 580 ja 2029. aastaks 5226 jaamani.
„Kui elektrisõidukite müügi kasv Eestis jätkub nagu eelmisel aastal, lõpetame 2021. aasta enam kui 1000 müüdud autoga. Seetõttu peavad automüüjad ja riik tervikuna sellele “ökoloogilisele pöördele” tähelepanu pöörama,” ütleb Artjom Umanets Eesti ettevõttest Ria.com Marketplaces.
Lätis on vähem laadimisjaamu kui Eestis
Ria.com Marketplacesi andmetel müüdi Lätis eelmisel aastal 323 elektrisõidukit, mida on 358% rohkem kui 2019. aastal (90 autot). Tänavu esimeses kvartalis müüdi juba 45 autot ja müük kasvas võrreldes 2020. aasta sama perioodiga 47,7%. Autoliidu analüüsi kohaselt peaks laadimisjaamade arv 2024. aastaks kasvama 621 jaamani ja 2029. aastaks peaks neid olema 4493.
„Täna on Lätis üle 120 elektrisõidukite laadimisjaama. Kui võtta ainult Riia ja Jūrmala, siis on neid üle 30,“ ütleb Umanets, kelle arvates peab Läti, nagu Eesti, käivitama laadimisvõrguprogrammi.
Leedu plaanid laadimisjaamu juurde ehitada on suured
Möödunud aastal müüdi Leedus 453 elektriautot ja müük kasvas seal võrreldes 2019. aastaga 279%. 2021. aasta esimese kolme kuuga langes elektrisõidukite müük aastaarvestuses 25,3%.
Täna on Leedus autode laadimiseks umbes 200 jaama. Autoliidu analüütikute hinnangul peaks Leedus aastaks 2024 olema 965 ja 2029. aastaks 8699 laadimisjaama.
„Leedus astutakse samme elektrisõidukite populaarsuse kasvatamiseks. 2020. aastal võis uue auto ostmisel riigilt saada 4000 eurot hüvitist. Ka Eestis on selline süsteem olemas,“ ütleb Umanets. „Leedus on parkimiskohad elektrisõidukitele tasuta ja sõita saab isegi mööda bussidele mõeldud A-radu.“
Ukrainas pole piisavalt laadimisjaamu
Ukrainas müüdi 2020. aastal 637 uut elektriautot, kuid aasta jooksul ostsid ukrainlased üle 11 000 kasutatud elektriauto. Autotööstusliidu andmetel müüdi selle aasta esimeses kvartalis Ukrainas üle 100 uue auto. Kasutatud autodega oli koguarv 1659 autot.
“Ukrainlased leiavad sobiva auto USA-st või Euroopast, sest Ukrainas kehtib nn roheline tariif: imporditud keskkonnasõbralikele autodele ei kehti ajutiselt maksud ja muud tasud. Meie andmetel sõidab Ukraina teedel üle 27 000 elektrisõiduki,“ ütleb Umanets. „Kuid selles riigis on üks suur probleem – see on laadimisjaamade arv. Paljud tanklaketid panevad oma laadijad paika, kuid elektrisõidukite laialdaseks kasutamiseks ei ole see siiski piisav.“
Ukrainas on hetkel üle 3000 laadimisjaama.