Kaupmees: tuleb säästma hakata
Odavpoodide keti A1000 Market juhi Tarmo Lauringu sõnul üritavad osad toiduketid jätta muljet, et hinnad on stabiliseerunud ja isegi odavamaks läinud, aga suures plaanis ei vasta see tõele – majanduses on ees raskemad ajad ja inimesed peaks rohkem kokku hoidma hakkama.
„Majandusanalüütikute, meie enda ostujuhtide ning mitmete suurte kettide arvamused hindade osas lähevad selgelt lahku. Üksikute kaupade sisseostuhinnad ongi odavamaks läinud – näiteks või, piim ja õli, aga suures plaanis inflatsioon ja hinnad tõusevad tänavu ikkagi keskmiselt kümmekond protsenti ja trend jätkub ka järgmisel aastal,“ ütles Lauring.
„Hinnatõusu põhjused on üldine inflatsioon ja tootjahindade tõus, maksutõus jaanuaris ning kaubanduskettide langev käive,“ rääkis Lauring.
A1000 Marketi juhi sõnul on selge sisendkulude tõusmise näide see, et tanklaketid tõstsid viimase kuu jooksul nagu üks mees neljal korral korda hindasid ja see mõjutab kõiki. „Oodata on ka jätkuvat palkade ja pangaintresside tõusu – ehk nii tootjate kui müüjate jooksevkulud ning laenud lähevad kallimaks,“ rääkis Lauring.
„Kindel hinnatõus ootab kahjuks ees koos 1. jaanuaril tõusva käibemaksuga. Karta on, et hindasid tõstetakse juba kuu-paar ette ning ilmselt ei piirduta kahe protsendiga, vaid kasutatakse võimalust ja riiulil kasvavad hinnad pigem 4-5%. Kahjuks on see reaalne, sest toiduainete poehindade kujunemine on tavainimesele läbipaistmatu,“ nentis Lauring.
„Ametliku statistika kohaselt kaubandusettevõtete käibed praegu langevad, mis on omakorda ohukoht. Jooksevkulud on kõrged ja hinnakonkurents kliendi nimel mitte ei kasva, vaid ostetakse rohkem reklaami ja pannakse see kulu lihtsalt kaubale otsa. Paljud kaupmehed ega ka tarbijad pole veel aru saanud, et pidu hakkab läbi saama,“ lisas Lauring.
„Tulevik pole süsimust, aga võiks olla ettevaatlik ja hakata talupojatarkusega rohkem säästma. Majanduse lähiaja väljavaade on vilets ja langusest taastumine tuleb tõenäoliselt aeglane. Tarbijatel on selgelt veel ruumi, mille arvelt kokku hoida. Toidupoes võiks vähem reklaame ja rohkem reaalseid toidukorvi hindasid võrrelda. Samuti mõelda hoolega – kas 15-eurost kokteili või uut televiisorit on praegu hädapäraselt vaja või tasuks igaks juhuks raha kõrvale panna,“ soovitas Lauring.
Tulevik pole süsimust, aga võiks olla ettevaatlik ja hakata talupojatarkusega rohkem säästma.