1. Avaleht
  2. Äri
  3. Eesti turismiettevõtted kasutavad kriisi aktiivselt ärimudeli uuendamiseks
Eesti turismiettevõtted kasutavad kriisi aktiivselt ärimudeli uuendamiseks

Eesti turismiettevõtted kasutavad kriisi aktiivselt ärimudeli uuendamiseks

Maikuus esitasid turismiettevõtted ja -organisatsioonid mõne päevaga rekordarvu taotlusi EASi turismiettevõtete ärimudelite rakendamise toetuse saamiseks. Väga populaarseks osutunud ja vaid mõne päevaga ammendatud toetusprogrammis on nüüd kõik rahastatud projektid selgunud ning ettevalmistamisel palju uuenduslikke teenuseid. EASi turismiarenduskeskuse direktori Liina Maria Lepiku hinnangul on tänastes majandusoludes turismi ärimudelite toetusel otsene mõju Covid-19 kriisi mõjude leevendamisele turismisektoris, sest rahulikumal perioodil tehtud arendustegevused võimaldavad tulevikus kriisi ajal kaotatud tulusid kiiremini tasa teenida.

Toetuse kogueelarve oli ligi 4,7 mln eurot, sh ligi 3,6 miljonit suurprojektidele ja 0,9 miljonit väikeprojektidele. „Saime võimaluse kriisis paindlikult reageerida ja toetuse tingimusi oluliselt lihtsustada, lisaks suurprojektidele tõime programmi ka väikeprojektide toetamise võimaluse, et ettevõtjatel oleks toetusest võimalikult kiire ja mitmekülgne abi,“ ütles EASi turismiarenduskeskuse direktor Liina Maria Lepik.

Toetus oli ettevõtjatele kättesaadav varasematelgi aastatel, ent huvi oli leige, sest vahepealsete väiksemate kriiside mõõna nagu langus venelaste ja soomlaste külastustes suudeti kiiresti kompenseerida teiste turgude ja kliendisegmentidega, nii et kokkuvõttes tuli üks rekordiline aasta teise järel nii sise- kui ka välisturismis. Pandeemiakriisis kasvas huvi ärimudelite ülevaatamise vastu hüppeliselt. „Saime paindlike tingimustega vooru tugevad projektid ning seetõttu ka lisarahastuse uueks taotlusvooruks: suurprojektide toetus on plaanis 2021. aasta algul taasavada,“ sõnas Lepik.

Ärimudelite väikeprojekte rahastas EAS kokku ligi 60, toetuse suuruseks on 5000–20 000 eurot projekti kohta. Toetust said väga erinevad turismiettevõtjad, alates majutajatest ja toitlustajatest ning lõpetades aktiivse puhkuse pakkujate ja veekeskustega. Toetuse abil arendatakse kontaktivaba teenust, turundatakse, panustatakse energiasäästu ja pikendatakse hooaega.

Ärimudelite arendamise suurprojekte rahastati 22, toetuse suuruseks 20 000–200 000 eurot projekti kohta. Toetusega tuuakse turule uusi teenuseid, muudetakse kliendisegmenti või võetakse kasutusele sootuks uus ärimudel.

Näiteks villa Friedheim toob butiikhotellina turule Eesti esimese seitsme tärni väärilise teenuse, milleks on hoolikalt disainitud luksusturismi elamus Haapsalus, kasutades ära sihtkoha ajalugu Tšaikovski kuurortlinnana. Saaremaa Muuseum loob viikingite-teemalist rändnäitust, mis tugineb teaduslikul uurimistööl, hakkab ringlema rändnäitusena Eestis ja välismaal ning tekitab ühiskondlikku arutelu viikingite ajaloo üle. Kivitalu heli- ja salvestusstuudio Otepääl arendab lisateenuseid olukorras, kus majutus, toitlustus ja muud teenused toimivad juba hästi ning uue lahendusega meelitatakse muusikahuviline klient piirkonda kauemaks. Lottemaa hakkab korraldama teemapargi erilises keskkonnas sündmusi äriklientidele. Projekti raames valmiv uus hoone pakub äriklientidele sündmuste korraldamise võimalust avaras saalis aasta läbi, vähendades sõltuvust ilmast ja pikendades seeläbi hooaega.

Eraldi tähelepanu väärivad teenuste digitaliseerimise projektid: näiteks Nordic Experience arendab ekskursioonide tellimise rakendust, mille kaudu saavad turistid endale lühikese etteteatamisega tellida eri sihtkohtades giiditeenust. Ettevõttel on juba olemas müügikanalid, kuid puudus tehniline rakendus kiireks suhtluseks giidide ja klientide vahel. Kliendi jaoks muutub ekskursiooni tellimine oluliselt hõlpsamaks, ettevõtte jaoks vähendab automatiseerimine nii aja- kui ka rahakulu.

Toetus on ainult osa EASi tegevustest, mis on suunatud ärimudelite uuendamisele. Lisaks viiakse kokku IKT teenusepakkujad turismiettevõtetega, et hoogustada teenuste digitaliseerimist ja uute tehnoloogiate kasutuselevõttu. Korraldatakse ka teenuste disaini praktikume ning pakutakse turismiettevõtetele ärimudelite teemalist mentoriteenust.

Turismiettevõtete ärimudelite arendamise suurprojektide taotluste vastuvõtt eelarvemahuga 4,1 miljonit eurot avatakse uuesti 2021. aasta 7. jaanuaril. Enne taotluste vastuvõtu taasavamist jääb ligi kolmekuuline periood ideede läbimõtlemiseks, eelnõustamiseks ja taotluste koostamiseks. Ärimudelite arendamise toetuse eesmärk on jätkuvalt kasvatada ettevõtte ja Eesti kui turismimaa konkurentsivõimet, kasvatada (välis)külastajate ööbimisi ja nende kulutusi, vähendada madalhooaja mõjusid ja regionaalsust ning edendada väikese ja keskmise suurusega ettevõtlust. Täpsem info on leitav siit.

Turismiettevõtete ärimudelite rakendamise toetust rahastab Euroopa Regionaalarengu Fond.

Head Uudised GoodNews