1. Avaleht
  2. Majandus
  3. FOTOD! Alexela avas Jüris maailma suurima kütusevalikuga tankla
FOTOD! Alexela avas Jüris maailma suurima kütusevalikuga tankla

FOTOD! Alexela avas Jüris maailma suurima kütusevalikuga tankla

Alexela Groupi juhatuse liige Marti Hääl prognoosis Jüris maailma suurima kütusevalikuga tanklat avades, et lähema kolme kuni viie aasta perspektiivis on Eestis 30 000-40 00 CNG ehk rohegaasiga sõitvat autot ja nende tarbeks avatud üle riigi juba ka pea 50 gaasitanklat.

Hääl selgitas, et kui täna lisatakse fossiilsetele kütustele kliimaeesmärkide saavutamiseks biokomponenti, siis on see valdavalt põllumajanduslikku päritolu, mis ei lahenda jätkusuutlikkuse küsimust ega suuda pikas plaanis täita rangemaks muutuvaid kliimaeesmärke. Sellist kütust on vaja Eestisse importida ja ühtlasi on biokomponendiga kütuse kvaliteedi säilitamiseks vajalikud eritingimused.

“Alternatiivseid kütuseid omavahel võrreldes vurab elektriautosid Eesti teedel täna vaid ligi 1500, ent viimase viie aastaga on igasuguse riigipoolse teavitustööta ja toetusteta Eestis rohegaasiga sõitvate autode arv tõusnud nullist 8000 juurde,” märkis Hääl.

CNG-autod tarbivad rohegaasi, mida valmistatakse biolagunevatest jäätmetest ka Eestis kohapeal. CNG hind on bensiiniga võrreldes ligi 60 protsenti soodsam. Biometaani tarbivatel autodel kasvuhoonegaasideheide kokkuleppeliselt puudub.

Hääle sõnul on gaas lähima 10-20 aasta jooksul kindlasti ühiskonnale odavaim alternatiiv fossiilsetele mootorikütustele ja ainus tõsiseltvõetav võimalus rahvusvaheliste kliimakokkulepete täitmiseks transpordisektoris. “Alexela eesmärk on pakkuda 100 protsenti kohalikult toodetud biometaani, mis on CO2-neutraalne ja ainus jätkusuutlik kohalik taastuvkütus, mis ühtlasi ei tule toiduainete arvelt, vaid lahendab nii olme- kui ka põllumajandussektori biojäätmete ringlussevõtu väljakutsed,” kinnitas ta.

Hääl ütles, et mitmel pool Euroopas on täna muna ja kana probleem: CNG- ja LNG-autosid pole mõtet müüa, kui pole tankimisvõimalusi ja ettevõtted ei taha investeerida gaasitanklate võrgustiku rajamisse, kuna teedel pole piisavalt CNG-autosid.

“Oleme Alexelas otsustanud CNG- ja LNG-tanklate rajamisse lähiaastatel oluliselt investeerida. Tänase 17 CNG-tankla asemel on kolme kuni viie aasta perspektiivis üle Eesti kokku juba 50 CNG-gaasitanklat, mis nõuab valdkonda ligi 50 miljoni euro suurust investeeringut,” märkis Hääl.

Fotod: Kiur Kaasik

Mis on mis?

LPG autogaas

  • Võrreldes diislikütuse ja bensiiniga -40% kasvuhoonegaase
  • Kuni 45% säästu kütusekuludelt
  • Täna ligi 75 tanklat üle Eesti
  • Gaasiseadme järelpaigaldus mõistlik ka kasutatud sõidukile

CNG ehk surugaas

  • Soodsaim kütus sõiduautole, kuni 60% säästu võrreldes bensiiniga
  • Alexelas 100% biometaan, mis on CO2 neutraalne
  • Ka fossiilse maagaasi puhul väheneb KHG heide kuni 80%, saasteained NOX ja PMX puuduvad
  • Kohalik ja taastuv mootorikütus
  • Eestis täna 17 tanklat
  • Lähitulevikus kokku üle Eesti 50 tanklat
  • Viimase 5 aastaga Eestis kasutusele võetud ligi 8000 CNG-mootoriga sõidukit
  • Lähituleviku prognoos 35 000 CNG sõidukit

LNG ehk veeldatud maagaas

  • Eeskätt rasketranspordile ja merele diisli asemel
  • Sääst kütusekuludelt kuni 40%
  • Puhtam õhk
  • Soodustused Euroopas
  • Augustis avatud Alexela Jüri tankla on esimene avalik LNG tankla Baltikumis
Head Uudised GoodNews