Kui pühade aeg toob pered ja põlvkonnad kokku, siis pikkade traditsioonidega Kaubamajas on läbi ajaloo koos töötanud erinevate põlvkondade esindajaid, nii ühe pere emasid ja tütreid, nii õdesid-vendi. Erinevad põlvkonnad toovad meeskonda rohkem teadmiseid ja vaatenurki, aga samal ajal seavad tööandjale ka rohkem väljakutseid kõigi töötajate vajadustega arvestamisel.
Sel talvel töötaja- ja peresõbralikkuse 2-aastase programmi lõpetanud ja hõbemärgise pälvinud enam kui 60 aastat tegutsenud Kaubamajas on läbi ajaloo koos töötanud erinevad põlvkonnad ning rahvused. „Meie kogemus näitab, et erineva taustaga töötajad toovad meeskonda rohkem teadmiseid, oskuseid ja vaatenurki ning nad leiavad seeläbi paremaid lahendusi. Oleme iga töötaja kogemuse võrra rikkamad ja suudame seeläbi pakkuda kvaliteetset klienditeenindust,“ on Kaubamaja teenindus- ja personalidirektor Piret Mårtensson veendunud.
„Meie jaoks on väga oluline kaasata töötajaid nende vanusest ja soost sõltumata ning olla pikaajaline ja usaldusväärne tööandja paljudele töötajatele. Seepärast pole koostöö ja avatus meie jaoks pelgalt paberile kirja pandud eesmärk, vaid igapäevane tegutsemispõhimõte, mis suunan meid märkama nii klientide kui ka kolleegide vajadusi. Ootame töötajatelt avatust kõikide inimeste suhtes hoolimata nende soost ja vanusest,“ selgitas Mårtensson.
Lisaks tähendab see Kaubamaja praktilises tööelus näiteks seda, et pakutakse jõukohaseid tööülesandeid erivajadustega inimestele, praktikavõimalusi noortele ja esimest töökohta koolinoortele. „Vastastikune austus tagab koostöö erinevate valdkondade vahel ja loob sõbraliku tööõhkkonna,“ rõhutab personalidirektor.
Põlvkondade vahelised erinevused kasvatavad ettevõtte paindlikkust
Kaubamaja töötajate keskmine vanus 49 aastat ja tööstaaž 10 aastat. „Kuigi kõik lapsed armastavad mängida poodi, on kaubanduses traditsiooniliselt siiani enam naissoost töötajaid ning töö- ja pereelu ühildamine ja paindlikkus on olulised väärtused meie töötajate jaoks,“ räägib Mårtensson.
Tema sõnul väärtustavad vanema generatsiooni töötajad eelkõige stabiilsust ja pikaajalist töötamist ühe usaldusväärse tööandja juures. Noored on aga rohkem avatud uutele kogemustele ja ootavad uusi väljakutseid.
„Pikaajaliste kogemustega töötajad on suurepärased juhendajad ja mentorid uutele kolleegidele, kes alles õpivad ametit. Noortele on kogu maailm valla ning nende teadmised ja mõtted on teinekord avardanud ka kogenumate kolleegide silmaringi,“ toob Mårtensson välja erinevustest sündiva väärtuse.
Teenindus- ja personalidirektori sõnul näitab Kaubamaja kogemus, et mitmekesine meeskond võimaldab arvestada paremini töötajate vajadustega ja planeerida tööaega paindlikult. „Näiteks kui väikeste lastega töötajad soovivad pigem töötada hommikupoolsetes vahetustes, siis õppivatele noortele sobib õpingutega paremini tööaeg päeva teises pooles või nädalavahetusel. Töötajatel, kellel lapsed pesast lennanud, on suurem vabadus tööaja valikul. Ka võimaldab graafikuga töö arvestada isikliku rütmiga ning „öökullid“ ja „ööbikud“ ei pea alati tööle tulema fikseeritud tööajal,“ loetleb Mårtensson mitmeid tegureid, mis võimaldavad paindlikult erinevate vajadustega paremini arvestada.
Lapsed on Kaubamajas alati teretulnud
Mårtensson kinnitab, et lapsed on peresõbralikus Kaubamajas alati oodatud. „Meie lastemaailmas on mängutuba pisimatele, kuhu on oodatud ka töötajate lapsed. Ettevõttes leiavad aset erinevad lastele suunatud ettevõtmised, näiteks tööle kaasa programm, joonistusvõistlused ja jõuluüritus. Jõuluüritusele on oodatud ka vanavanemad lapselastega. Suurematele koolilastele püüame pakkuda esimest töömaailmaga tutvumist ning oma raha teenimise võimalust. See on oluline ka vanematele, kes toetavad lapse püüdlusi töökoha leidmisel,“ loetleb ta.
Kaasamine on parimate lahenduste leidmise võti
Kuigi paljud töötajate heaolu toetavad lahendused on Kaubamajas pikkade traditsioonidega, siis kõigi töötajate vajaduste ja muutnud oludega arvestamiseks kogutakse regulaarselt tagasisidet. „Kaasame töötajaid, et pakutavad lahendused vastaksid töötajate ootustele, sest need on ajas muutuvad. Seepärast on mitmed meetmed vajunud ka ajaloo hõlma, näiteks oli Kaubamajas aastaid tagasi ühine puhkeruum, kus sai lõunapausil magada, nüüd on selle asemel moodsad helikindlad moodulruumid. Kahepäevastele suvepäevadele on töötajad eelistanud ühist pidu. Kuna meie meeskonnas on erinevate generatsioonide esindajad, siis on õiglane tähistada sarnaselt kõiki ümmargusi sünnipäevi, olgu tähtpäevaks 20 või 50 aasta täitumine,“ tõi Mårtensson näiteid.
Suures ettevõttes on palju erinevad inimesi ning seepärast püütakse igaühele pakkuda midagi, mis silmad särama paneb ja arengule hoogu annab. „Ligemale 2-aastat kestnud peresõbraliku tööandja programmis pingutasime, et kasvatada meie tööelu kvaliteeti. Palju sai tehtud, kuid näeme, et palju on veel teha. Näiteks soovime parandada infovahetust ja edendada tagasiside kultuuri. Tööprotsesside digitaliseerimine ja täiustamine aitab suurendada paindlikkust töötajate jaoks, muuta tööpäevad mitmekesisemaks, rakendada töötajate oskusi senisest paremini ning toetada nende arengut. Jätkuvalt oluline teema on töötajate tervise toetamine, eriti vaimsele tervisele tähelepanu pööramine,“ räägib Mårtensson, kuidas töö ja tegevused töötaja- ja peresõbralikkuse teekonnal jätkuvad.
Kaubamaja teenindus- ja personalidirektor soovitab organisatsioonidel peresõbraliku tööandja mudeli rakendamisel kuulata oma töötajaid ja olla muudatustele avatud. „Suuremad muudatused ja areng saavad alguse väikestest sammudest. Pühendunud töötaja on täna igale ettevõttele kõige väärtuslikum vara, keda tuleb hoida, toetada. Oluline on teadvustada, et suurepärased töötingimused, kaasav organisatsioonikultuur, juhtimiskvaliteet ei ole personaliosakonna vastutus, see sünnib koostöös kõikide juhtide ja juhtkonnaga.“
Kõigile ettevõtetele, kes soovivad uuel aastal Sotsiaalministeeriumi algatatud peresõbraliku tööandja programmiga liituda, soovitab Kaubamaja teenindus- ja personalidirektor heast võimalusest kindlasti kinni haarata. Programmiga liitujaid ootab ees sisukas nõustamisprotsess, teekonda toetav personaalne konsultant ning teiste organisatsioonide parimad praktikad.