Õpilasfirma programm ja algklasside ettevõtlusõpe on üha populaarsemad
Alanud kooliaastal asuti Junior Achievementi programmide abil majandust, ettevõtlust ning õpilasfirmade loomist õppima enam kui 200 Eesti gümnaasiumis, põhi- ja kutsekoolis. Koolide suurim huvi on just algklasside programmi vastu ning õpilasfirmade programm teeb kasvu eelkõige kutsekoolides.
Junior Achievement Eesti direktor Kersti Loor selgitas, et möödunud õppeaastal loodi 384 õpilasfirmat ning JA programmide järgi õppis majandust ja ettevõtlust algklassidest gümnaasiumini kokku üle 13 000 noore. „See annab lootust, et sellel aastal asutatakse veelgi rohkem väikeseid ettevõtteid ning sünnib taas ideid, millest mõni ka päris ettevõtteks välja kasvab,“ märkis Loor.
„Ettevõtlusõppe osas on koolidel järjest suurem huvi just algklasside õppekava vastu, kuid kõige populaarsem on ikkagi õpilasfirma programm. Rõõmu teeb see, et üha rohkem huvi õpilasfirmade vastu on näidanud kutsekoolid, kus korraldame praegu ka ohtralt õpetajatele koolitusi,“ selgitas Loor. „Pean siinkohal toonitama, et kogu programmi juures on äärmiselt oluline just tublide õpetajate ja mentorite olemasolu, sest ettevõtlusõpe pole ju koolides kohustuslik ning paljudes seda paraku üldse õpilastele ei võimaldata.”
Loor märkis, et kindlasti ei ole ettevõtlusõppe eesmärk teha igaühest ettevõtjat, kuid koolis saadud ettevõtluskogemus annab vahendid elus toimetulekuks ning valikuvabaduse sõltumata valitud erialast teha karjääri kas töövõtja või -andjana. „Lisaks saab muidugi ka kõiki muid vajalikke oskusi: aja- ja enesejuhtimise oskust, otsustusvõimet, meeskonnatöö võimekust ja õpimotivatsiooni.“
Sellest aastast on õpetajatel ja õpilastel kasutada ka värskelt valminud uus gümnaasiumi majandusõpik, mis valmis JA Eesti ja paljude partnerite koostöös ning kus lisaks teoreetilistele teadmistele on ka hulgaliselt elulisi ja Eesti ettevõtetelt pärit näiteid ning ülesandeid. Ametlikult tutvustatakse uut majandusõpikut 24. septembril kell 14 SEB Innovatsioonikeskuses.
Eesti õpilasfirmad on väga hästi paistnud silma erinevatel võistlustel. Euroopa parimate õpilasfirmade valimisel on koju toodud ühel korral kolmas koht, kolmel korral teine koht ning lausa kolm korda esikoht (2009 – Roheline Jälg, 2013 – Kolm Põrsakest, 2017 – Festera). JA Eesti tegeleb aktiivselt koolitamise ja kogemuste jagamisega Gruusias, et toetada sealset ettevõtlusõpet ning õpilasfirmade loomist.
80% õpilasfirmadest pakub tooteid ning 20% teenuseid ning Kersti Loori sõnul järgivad õpilasfirmad üldiselt ka ühiskonna trende ning peegeldavad seda oma toodetega. „Näiteks on praegu populaarsed toiduga seotud ettevõtmised, milles on eriti edukad olnud näiteks Spoony ja Leivapoisid,” lisas Loor.
Keskmiselt teenib üks õpilasfirma kasumit umbes 200 eurot, kuid edukaimatel küündivad need numbrid 10 000 euroni. Üle 16 000-eurose käibega firmad tuleb registreerida juba päris ettevõttena ning ka seda on nii mõnedki õpilasfirmad teinud.
JA Eesti pakub majandus- ja ettevõtlusõpet juba 26 aastat.