Schenker testis Eestis veoseid, mis säästaks aastas 41 miljonit kilomeetrit
Logistikafirma DB Schenker testis suvel transpordiametiga Tallinna ja Tartu vahel enam kui 25 meetri pikkuse ja 60 tonni kaaluva autorongi kasutamist: selgus, et kui sellised veokid Skandinaavia eeskujul ka Eestis lubada, siis säästetaks aastas kokku 41 miljonit läbitud kilomeetrit ja 22 000 tonni CO2 ning suureneks liiklusohutus.
„Seni on Eestis kõige laialdasemalt kasutusel 16,5-meetrised masinad ja maksimaalne lubatud pikkus on 18,75 meetrit. Pikkade autorongide kasutamine muudaks linnadevahelise kaubaveo efektiivsemaks – ühe sõiduga saaksime vedada tervelt 13 tonni jagu kaupa praegusest rohkem, mis on oluline samm säästlikuma logistika suunas,“ ütles AS-i Schenker otsevedude osakonna juht Kaido Mäepea.
Pikemasse autorongi mahub tavapärase 33 asemel 51 kaubaalust. Näiteks liigub Schenkeril iga päev Tallinna ja Tartu vahel 8-10 poolhaagisega autorongi. Kui Eestis oleks võimalik kasutada 25,25-meetriseid autoronge, nagu see toimib Põhjamaades, siis kasutaks ettevõte Tallinn-Tartu lõigul igapäevaselt viit-kuut autorongi. See on kolm-neli autot iga päev liikluses vähem, mis hoiaks aastas kokku 30 000 liitrit kütust. Transpordifirmade peale oleks sääst kordades suurem.
„Pikk veos on sõites tavalisest poolhaagisega autorongist isegi stabiilsem ja „lõikab“ vähem kurve,“ sõnas Mäepea. „Analüüsisime ka liiklusohutust. Pikast veovahendist möödumiseks kulus tavapärasel Tallinn-Tartu liiklejal 3-4 sekundit, mis on täiesti mõistlik aeg. Läbisõidu vähenemisest lähtudes võib eeldada, et suureneb liiklusohutus: keskmiselt jääb muudatuse rakendamisel toimumata kolm inimkannatanuga liiklusõnnetust aastas.“