Tartus hakatakse testima isejuhtivat nõudluspõhist Lexust
Tartu linn, Modern Mobility, Tartu Ülikool, Traffest ja Bercman Technologies sõlmisid koostöölepingu, et testida isejuhtivat sõidukit nõudetransporditeenuse pakkumisel ning valideerida selleks vajalikud tehnoloogilised lahendused ja protsessid.
Tartu linn on Modern Mobility loodud tarkvaraplatvormi VEDAS testinud alates 2021. aasta novembrist Tiksoja, Vorbuse ja Kardla piirkonna nõudluspõhise ühistranspordiga. Teenus on inimeste poolt hästi vastu võetud. Nüüd soovitakse tulevikutranspordi arendamisel astuda uus samm, katsetades tänavu aprillis selle teenuse osutamisel isejuhtivat autot Lexus RX 450h.
„Teenuste arendamine koostöös ettevõtete ja ülikooliga on linna jaoks väga hea võimalus. Isejuhtivad nõudluspõhised sõidukid saavad tulevikus loomulikuks osaks meie ühistranspordisüsteemist. Seetõttu on mõistlik juba täna pilootprojektide elluviimisega tehnoloogiate testimisele ja arendamisele kaasa aidata,” ütles Tartu abilinnapea Raimond Tamm.
Kokku mahub isejuhtivasse autosse kolm reisijat. Testperioodil viibivad autos ka turvajuht ja operaator, kes tagavad sõidu ohutuse. Sõitjatelt küsitakse eelnevalt nõusolekut isesõitva ühistranspordi kasutamiseks. Kõik huvilised saavad endast teada anda linna tasuta infotelefonil 1789. Projekti käigus liidestab Modern Mobility VEDAS-i nõudetranspordi haldamise infosüsteemi isejuhtiva auto juhtimissüsteemiga, mistõttu reiside tellimises Vorbuse piirkonna elanikele midagi ei muutu.
“Oleme väga põnevil, et näha, kuidas isejuhtivad sõidukid Vorbuse inimeste teenindamisel hakkama saavad. Sellega astume sammu lähemale teenuse täiesti automaatseks muutmisel,” ütles Modern Mobility tegevjuht Pirko Konsa.
Modern Mobility jaoks pole see esimene kord isejuhtivate sõidukite katsetamisel. Augustis testiti Tartus koostöös Auve Techiga isejuhtivat muuseumibussi, mida tartlased ka aasta teo konkursil esile tõstsid.
Modern Mobility nõudluspõhise transpordi valdkonna juht Tanel Talve avaldas heameelt, et koostöölepingu on sõlminud tugevad oma valdkonna asjatundjad. “Kõik lepingu osapooled tegutsevad selle nimel, et muuta inimeste liikuvuslahendused turvalisemaks, mugavamaks ja vajadustele paremini vastavaks. Praktika on tõe kriteerium, mistõttu tunnustame Tartu linnavalitsust, kes on heaks eeskujuks innovatsiooni arendamisel just läbi praktiliste tegevuste. Ühtlasi saame läbi sellise koostöö anda oma panuse nii Eesti kui ka rahvusvahelise seadusandluse arendamisse, et see vastaks kiirele tehnoloogilisele arengule ja inimeste liikuvusvajaduste muutumisele,” ütles Talve.