1. Avaleht
  2. Keskkond
  3. Ülemiste keskus vähendab keskkonnamõju: parklas katsetatakse roheasfalti
Ülemiste keskus vähendab keskkonnamõju: parklas katsetatakse roheasfalti

Ülemiste keskus vähendab keskkonnamõju: parklas katsetatakse roheasfalti

700 ruutmeetrit Ülemiste keskuse parklast kaeti teisipäeval roheasfaldiga. See samm on kooskõlas Ülemiste üldise loodussäästliku hoiakuga – neil päevil saavutas keskus rohesertifikaadi BREEAM uue taseme „väga hea“.

Foto: Ülemiste keskus

„Ülemiste keskuse jaoks on parkla roheasfalteerimine loogiline samm, oleme juba aastaid püüelnud kestlikkuse poole,“ ütles Ülemiste keskuse juht Guido Pärnits. Lisaks aastatepikkusele panustamisele energiatõhususse on Ülemiste viimastel aastatel ostnud ainult roheenergiat. Samuti tõusevad Ülemiste keskuses esile kasutajate heaolule suunatud lahendused (mitmekülgsed puhkealad, tasuta joogivee võtupunktid, mitmekülgsed ligipääsetavuse meetmed) ning ulatuslik rattataristu ja hea ühistranspordi ühendus. Ülemiste toetab kõigiti keskkonnaalaseid pilootprojekte ja algatusi – kasutusel on nutiprügikastid, kohvikutes ja restoranides lansseeriti esimesena Ringo korduspakendid.

Eelneva toel tõusiski Ülemiste keskus BREEAM-rohemärgistuse arvestuses uuele tasemele: Eestis kaubanduskeskuste hulgas on vastne tase „väga hea“ kõige kõrgem tulemus. „Ökoloogilise jalajälje vähendamine pole aga mitte sündmus, vaid protsess. Me ei saa seni saavutatuga rahule jääda, vaid peame pidevalt edasi mõtlema,“ selgitas Pärnits keskuse motivatsiooni roheasfaldi katsetamisel.

Roheasfalt on asfaltbetoon, mis on toodetud kasutades mittefossiilset päritolu kütust ning kus osa bituumensideainest on asendatud taastuvast allikast pärit ligniiniga.

Foto: Ülemiste keskus

Ülemiste keskuse parkla on esimene koht Eestis, kus roheasfalt päriselt proovile pannakse, suure koormusega poeparkla on hoopis midagi muud, kui senised katsetused. 700 ruutmeetri suurusele alale laotatakse kokku 110 tonni roheasfalti. Kui katse osutub edukaks, kaetakse aegamööda ka ülejäänud parkla just roheasfaldiga. „Spetsiaalselt roheasfaldi maha panemiseks ei hakata loomulikult vana asfalti üles võtma, seda vahetatakse järk-järgult, vajaduse järgi,“ kinnitas Pärnits.

Roheasfaldis kasutatavat ligniini toodab Eesti firma Fibenol. Senised pilootprojektide analüüsid on kinnitanud, et ligniini kasutamine asfaltsegudes ei mõjuta kuidagi negatiivselt teekatte kvaliteeti, kuid annab olulise panuse keskkonnajalajälje vähendamisele, sõnas ettevõtte arendusjuht Peep Pitk. Roheasfalt on tema sõnul hea näide sellest, kuidas uued tehnoloogiad aitavad n-ö vanadel tööstusharudel kestlikumalt toimida. “Ligniini ja puidusuhkrute tootmine puidujääkidest ning nende kasutuselevõtt keemia- ja materjalitööstuses on üks samm naftast loobumisel,” rõhutas ta.

BREEAM on maailma esimene ja mõjukaim laiapõhjalistel hindamiskriteeriumitel põhinev kinnisvara kvaliteedimärgis. BREEAM võimaldab hinnata terviklikult hoone energiatõhusust, keskkonna- ja kasutajasõbralikkust ning kestlikkust hoone elukaare igas etapis. Sertifitseerimisel arvestatakse kuni üheksat aspekti: kinnisvara haldus, kasutajate heaolu, energiatõhusus, transport, veekasutus, ressursikasutus, kestlikkus, ökoloogiline mitmekesisus ja reostuse vähendamine.

  • Ülemiste BREEAM-sertifikaadi hindamistulemuses tõusevad esile kestlikkuse kategooria, kus saavutati 100%, energiatõhususe kategooria (näiteks energiatõhus valgustussüsteem, tehnosüsteemide vajaduspõhine juhtimine) ja transpordi kategooria: ulatuslik ja mugav rattataristu, hea ühistranspordi ühendus.
Head Uudised GoodNews