Eesti idufirmad on suurte investeeringute meelitamisel Kesk- ja Ida-Euroopa absoluutsed liidrid. Ainuüksi tänavu on nad suutnud kaasata enam kui miljard eurot, selgub värskest raportist, mille koostas analüüsiplatvorm Dealroom.co koostöös Google’i ja riskikapitalifirmaga Atomico.
Alates 2010. aastast on Kesk- ja Ida-Euroopa idufirmade väärtus kasvanud 19 korda, ulatudes 186 miljardi euroni. Seejuures on käesoleva aasta esimesed 10 kuud olnud rekordilised: Kesk- ja Ida-Euroopa idufirmad kaasasid kokku 4 miljardit eurot ja selle aja jooksul tekkis regioonis rohkem ükssarvikuid (enam kui miljoni dollarilise turuväärtusega idufirma) kui kunagi varem.
Raportist selgub, et 20 vaadeldava riigi hulgas paistavad eriti silma just Balti riigid. Läti idufirmad on tänavu kaasanud 175 miljonit eurot, Leedu idufirmad 504 miljonit eurot ja Eesti idufirmad tervelt 1,07 miljardit eurot. Nii on tõusnud Balti riikide idufirmade väärtus 2010. aastaga võrreldes enam kui kümme korda, 4,1 miljardilt eurolt 43 miljardi euroni.
Raporti koostajate sõnul on Balti idufirmade edu taga nö lumepalliefekt – kui hoog sees, kasvab see üha suuremaks ja seda on keeruline peatada. Nii on Eesti, Läti ja Leedu edukad idufirmad loonud suurepärase pinnase, kus saavad kasvada ja areneda uued alustavad startupid.
„Need saavutused pole tulnud üleöö, vaid pikaajalise töö tulemusel, mis algas juba eelmisel sajandil. Kui 2015. aastal oli Kesk- ja Ida-Euroopas kokku kuus ükssarvikut, siis tänaseks on neid juba 34, kellest üheksa tuleb Baltikumist. Need ettevõtted seisavad esimese ükssarvikute laine laiadel õlgadel,“ ütles Atomico vanempartner Andreas Helbig.
Ta tõi välja, et hästi väljakujunenud idufirmad suudavad lisaks äri kasvatamisele täita veel mitmeid olulisi ülesandeid. „Nad koolitavad välja uued talendikad töötajad, tõmbavad globaalsete investorite tähelepanu, panevad aluse kohalikule riskikapitalisüsteemile ning lõpuks hakkavad ka ise investeerima – kõik see kokku loobki eduka ökosüsteemi. Taoline lumepalliefekt tuleb eriti hästi välja just Eestis, kus omaaegne Skype andis tõuke Wise’ile, seejärel Boltile ja Pipedrive’ile. Viimased annavad aga omakorda hoogu uutele idufirmadele,“ märkis Helbig.
Ta lisas, et investorite hulk, kes otsustavad raha paigutada Kesk- ja Ida-Euroopa idufirmadesse, on pidevalt tõusuteel. Tervelt 90 protsenti siinsetest uutest investeeringutest tuleb just välismaa investoritelt.
Roportist tuleb välja, et Balti riigid on olnud väga edukad suurte riskikapitaliinvesteeringute meelitamisel. Eesti idufirmad on siin aga absoluutsed liidrid. Viimase seitsme aastaga on nad kaasanud riskikapitali fondidelt 2,62 miljardit eurot. See teeb investeeringu suuruseks 2000 eurot ühe inimese kohta, mis on Euroopa kõrgeim näitaja.
Google’i Baltikumi idufirmade suunajuht Audrius Janulis ütles, et Baltikumi idufirmadel on olemas kõik eeldused, et edasi kasvada. „Nad on ambitsioonikad, globaalse haardega, tehnoloogiliselt kõrgelt arenenud ja nende kasvutrajektoorid tõmbavad riskikapitalifondide tähelepanu. Oleme Baltikumis näinud mitmeid edulugusid, kus idufirmad on kasvanud märkimisväärselt ka ilma väliste investeeringuteta. Samas annab tugev rahastus võimaluse konkureerida klientide eest üle terve maailma ning tõusta omas valdkonnas tipptegijate sekka. Lisaks võimaldab väline rahastus panustada rohkem turundusse, uute talentide meelitamisse ja klientide leidmisse, mis aitab kokkuvõttes kiiremini edu saavutada ja miks mitte ka ükssarvikuks tõusta,“ ütles Janulis.
Amsterdami ettevõte Dealroom.co koostas raporti Kesk- ja Ida-Euroopa idufirmade kohta, analüüsides olulisemaid trende ja investeeringuid, aga ka regiooni idufirmade ökosüsteemi laiemalt. Raportit aitasid ette valmistada riskikapitalifond Atomico ja Google programm „Google for Startups“.
- Google’i, Atomico ja Printify esindaja tutvustavad raportit lähemalt 28. oktoobril kell 12. Üritusele saab registreeruda SIIN!