AUTODE MÜÜK ERIOLUKORRA AJAL I Eesti suurim automüüja: eriolukord muutis eestlased eriti teadlikeks autoostjateks
AMTELi andmetel müüdi juunis 1602 uut sõiduautot. Võrreldes möödunud aasta sama ajaga oli autode kogumüük 33,9 protsenti väiksem, kuid aprilli ja mai arvudega võrreldes oli langus siiski ligi kaks korda väiksem. Kas autode müük on pärast eriolukorra lõppu taastumas? Milliste soovidega tulevad täna kliendid? Kuidas mõjutas eriolukord automudelite tootmis- ja tarneaegu ja millises hinnaklassis ostetakse kõige enam autosid?
Ülevaate hetkeseisust ja lähiaja arengutest kohalikul autoturul annab Amserv Auto juhatuse esimees ja Toyota brändijuht Margus Nõmmik.
“Juuni oli optimistlik kuu – nägime, et kliendid hakkasid vaikselt jälle autoostu kaaluma ja päringuid tuli sisse,” kirjeldab Nõmmik esimesi positiivseid ilminguid pärast eriolukorra lõppu. „Kui maikuus müüsime kokku 101 uut autot, siis juunis oli see number juba 178.” Ta lisab, et täna ei ole seis veel kriisieelsel tasemel, kuid väikeseid paranemise märke on näha nii uute kui ka kasutatud autode müügis. “Kindlasti on edasimüüjate lõikes olukord mõnevõrra erinev, kuna täna on kindlasti lihtsam on neil, kes suutsid talvekuudel ja ka eelmisel sügisel head ettemüüki teha. Amserv on seda suutnud ja seetõttu saame loodetavasti ka kiiremini mõõna seljatada ja pakkuda klientidele võimalikult suurt mudelivalikut ja teenuseid.”
Teadlik ja läbimõeldud autoost
Amservi juhatuse esimees nendib, et võrreldes koroonaeelse ajaga on inimesed autoostu planeerimisel ja sooritamisel oluliselt põhjalikumad ja läbimõeldumad. “Viimased aastad on näidanud, et eestlane väärtustab auto puhul madalaid ülalpidamiskulusid, sealhulgas madalat kütusekulu ja keskkonnasõbralikust. Käesolev suvi on seda trendi veelgi kinnitanud ja võib öelda, et praegusel ajal autot soetav inimene on valmis pigem pisut rohkem maksma, et saada enda vajadustele vastav ja vastupidav auto mudel. Varustuse osas valitakse pigem keskmise tasemega autod, ning oluliseks peetakse turvalisust ja pigem oma hobidest või vajadusest tingitud lisavarustust, näiteks rattaraamid või suusaboks.” Nõmmik lisab veel, et eestlastele omaselt on klientide suureks nõrkuseks erinevad innovaatilised lahendused ja toredad digividinad – näiteks on paljude klientide lemmik Apple Car Play.
“Kuna auto ost on suur investeering ja kulu, siis vaadatakse pikka perspektiivi ja soovitakse, et auto kestaks kauem. Kõige enam müüme praegu uusi autosid, mis jäävad 28 000 – 33 000 euro hinnaklassi.” Nõmmik toob väikeklassi autodest välja Toyota Yarise, mille vastu on viimasel ajal suur huvi olnud. Samuti on populaarne linnamaastur RAV4 – eriti selle hübriidmudel ning Corolla uus põlvkond. Nõmmiku sõnul märgatakse varasemast enam ka erinevaid kampaaniapakkumisi.
Autode hinnad püsivad samal tasemel, pangad on pisitasa leebumas
“Koroonakriis ei ole otseselt autode hindu mõjutanud. Kuigi uus olukord tõi edasimüüja jaoks kaasa täiendavad kulutused – näiteks vaheseinte lisamine esindustes, desinfitseerimisvahendite soetamine ja isegi kontaktivabade võtmekappide kasutuselevõtt.” Nõmmik tõdeb, et need kulud võtsid maaletoojad ja esindused oma kanda ning autode tänastes hindades need kindlasti ei peegeldu. “Autode hinnad on püsinud stabiilsed eeskätt seepärast, et Eesti ettevõtetel pole suuri ladusid, mis vajaksid tühjaks müümist.”
Viimasel ajal meedias kõlapinda saanud pankade liiga konservatiivne hoiak autoliisingute osas on Amservi juhatuse esimehe hinnangul mõneti arusaadav, kuna teatud majandussektorid on hetkel kõrge riskipotentsiaaliga. “Kindlasti on uudne ja isegi mõnevõrra harjumatu, et pangad vaatavad ka eraisiku puhul millises sektoris ta töötab ja hindavad olukorda, kuid liisinguotsuse puhul saab määravaks siiski varasem maksekäitumine ja senine maksukoormus. ”Eks seda olukorda aitas paremaks muuta ka konkurentsi kasv liisingu turul, sest mitmed uued turule tulijad olid aktiivsemad ning see sunnib ka suuri pankasid pingutama,” arvab Nõmmik.
Kui kiiresti saab uue auto kätte?
Küsimusele, kuidas on koroona mõjutanud uute Toyotate tarneaegu, vastab Nõmmik, et tõepoolest on mõnede mudelite tarneajad pikenenud, kuna ajutiselt oli tootmine peatatud. Samas näitab tema sõnul Toyota uuenduslikkust see, et sel ajal ei seisnud tehastes töö ning seadistati liine ümber, et alustada juba 2021. aasta mudelite tootmisega. “Üldiselt on kõik Toyota mudelid saadaval varemkehtinud tarneajaga vahemikus 2 kuni 3 kuud. Lisaks on Amservil olemas piisavas koguses enda laoautosid, mida on võimalik kliendile pakkuda kohe.
“Kindlasti on ka neid, kes on autoostu lükanud aasta teise poolde, kuna ootavad uusi mudeleid. Sügisel on oodata Toyota Yarise uut mudelit ja aasta lõppu jääb ka Toyota RAV4 elektriauto turuletulek; Toyota Hiluxi mudeliarendus ja Toyota Highlander peaksid Eestisse jõudma aastavahetuse paiku,” toob Nõmmik välja uued Toyota mudelid, mis veel selle aastanumbri sees müügile jõuavad. Ka järgmisesse aastasse on Jaapani autoettevõte julgelt planeerinud jõulisi uuendusi ja edasiarendusi hübriidtehnoloogias. Nõmmiku sõnul on Toyota teada andnud PHEV ehk pistikhübriidi suunast, kus elektriautol on ka klassikalise hübriidi funktsioon, mis peaks tagama selle, et üksi pikem sõit ei jääks laadimisvõimaluse puudmise tõttu tegemata – auto lihtsalt lülitub vajadusel elektriautost tava hübriidautoks. Teiseks oluliseks suunaks on kindlasti elektri- ja vesinikautod. “Täiselektrilisena tuleb meile esmalt Proace City kaubik, mis mõeldud just nö “viimase kilomeetri reisiks”, ehk see on ideaalne väiksemate kaupluste ja äride jaoks, mis saavad vaikselt ja loodust säästvalt kauba kohale viia. Mitmed Euroopa suurlinnad ongi juba kehtestanud kauba tarnimisele kesklinna tsoonis ranged normid.”