Autoturg on muutuste keerises ning seniste suurte lemmikute ehk universaalide ja linnamaasturite asemel on edaspidi eestlastele jõukohasem soetada väiksemaid elektriautosid. Luminor Liisingu juht Andrus Soodla rääkis muutuste põhjustest ning ees ootavatest autoostu trendidest.
„Juba kümmekond aastat on eestlased eelistanud ruumikaid nelikveolisi sõiduvahendeid, kuid oodatav automaks ja keskkonnateadlikkuse kasv on seda harjumust muutmas,“ sõnas Soodla. „Uued autod on läinud järjest kallimaks, elamiskulud on kasvanud ning uuel aastal jõustuv automaks muudab suure ja võimsa sõiduki omamise autoomanikule järjest koormavamaks.“
Juba kümmekond aastat on eestlased eelistanud ruumikaid nelikveolisi sõiduvahendeid, kuid oodatav automaks ja keskkonnateadlikkuse kasv on seda harjumust muutmas.
Auto ei ole enam paljudele emotsiooniost, vaid valikud ja vajadus kalli sõiduvahendi järele kaalutakse ratsionaalsemalt läbi. Väiksemad ja keskkonnasäästlikumad autod on hinna poolest tarbijatele paremini kättesaadavamad, tulevane maksukoormus on madalam ja nii ongi elektriautode müüginumbrid iga aastaga jõudsalt kasvanud.
Väiksemad ja keskkonnasäästlikumad autod on hinna poolest tarbijatele paremini kättesaadavamad.
Siiski võib käesoleval aastal näha autoturu aktiivsuse väikest kasvu just suurte diiselmootoritega autode osas, sest neid puudutab automaks just enim. „Uued universaal ja linnamaasturid tellitakse kiiruga ära, et sõiduk veel sel aastal ära registreerida ning seeläbi välditakse 2025. aastal lisanduvat registreerimistasu,“ rääkis Soodla.
On tõenäoline, et elektriautode nõudlus sel aasta järsult ei kasva, kuid pakkumine kindlasti suureneb. Turule on jõudnud näiteks esimesed Hiina tootjate sõidukid ning ilmselt lisandub tarbija valikusse rahakotisõbralikke pakkumisi veelgi juurde. Lisaks soosivad keskkonnasõbralike autode ostu ka liisingupakkumised, nii et motivatsioonipakett elektriauto soetamiseks on üpriski kaalukas.
Luminor Liisingu juht lisas, et muutus vajab kindlasti harjumist, sest seni pole auto omamine inimeste maksukoormust tõstnud. „Mugavustest ja mahutavusest on raske loobuda, kuid uudne olukord soosib innovatiivseid ärilahendusi ning esile võivad kerkida soodsad lühiajalised rendivõimalused,“ selgitas ta. „See tähendab, et tulevikus on võimalik igapäevaseid linnasõite teha väikse elektriautoga ning kui on plaan minna maale vanaemale külla, siis saab taskukohase hinna eest endale nädalavahetuseks suurema sõiduvahendi rentida.“
Automaksul on ka teadlikum eesmärk suunata ühiskonda vajalike muudatuste poole
Soodla sõnul saab keskkonnasõbralikust autost järjest rohkemate jaoks finantsolukorra muutumisest ja ratsionaalsete valikute tegemisest tingitud valik. Seega on lisaks maksustamisele automaksul ka teadlikum eesmärk suunata ühiskonda vajalike muudatuste poole.