Täna hommikul väljus Balti jaamast rong, mis sõidab 12 tunniga Vilniusesse
Täna hommikul väljus Balti jaamast rong, mis sõidab 12 tunniga Vilniusesse. Rongi saatsid pidulikult teele Baltimaade transpordiministrid ning Euroopa Komisjoni liikuvuse ja transpordi peadirektoraadi juht Henrik Hololei.
Vahetult enne rongi väljumist rõhutas Hololei, et Balti rongi teekond annab hea praktilise kogemuse. „Tänane tõestab, kui vajalik on Eesti, Läti ja Leedu hea ja kiire ühendus, mille nimel riigid ühiselt pingutavad. See sõit on ka meeldetuletus, et ees on veel palju tööd jõudmaks tõeliselt ühtse Euroopa raudteevõrguni, mis on digitaliseeritud, tõhus ja mugav. Kunstlikud ajaloolised tõkked peavad kaduma ja Euroopa ühine raudteeliikluse juhtimissüsteem peab täielikult toimima. See on eeltingimus uute üleeuroopaliste teenuste loomiseks, kulude vähendamiseks ja oluliste uuenduste toomiseks Euroopa raudteevõrku.“
Majandus- ja taristuminister Taavi Aasa sõnul on Tallinn nii juba olemasoleva kui ka tuleviku raudtee põhjapoolne värav. „Tänaseks sõiduks kulub enam kui pool päeva, kuid Rail Balticuga saame sõita kolm korda kiiremini. Raudtee investeeringutega tahame luua mugavamaid võimalusi rongiga välismaale reisimiseks ja ettevõtetele kauba vedamiseks. Tõstame raudtee kiiruseid, muudame rööbastel toimuva rohelisemaks ja loome paremad eeldused vedude raudteele viimiseks,“ lisas Aas.
“Tänapäeval läbivad Euroopa raudteed kliimaalgatuste ja rongi populaarsuse kasvu tõttu renessanssi,” ütles Läti transpordiminister Tālis Linkaits. „Lätis töötame selle nimel, et muuta raudtee ühistranspordisüsteemi selgrooks ja saada kaubaveosüsteemi oluliseks osalejaks. Mul on hea meel, et ehitame koos uue raudteeliini, mis ühendab lähitulevikus mitte ainult pealinnu, vaid muudab meid ühtseks piirkonnaks. Ehitame Lätis lisaks rahvusvahelisele jaamale 17 kohalikku peatust, et lülitada Rail Baltic meie transpordisüsteemi,” sõnas Linkaits.
Leedu transpordi- ja kommunikatsiooniminister Marius Skuodise hinnangul on tänane sõit sümboolne, markeerimaks Euroopa raudteeaasta tähtsust. „Rongis toimuvad arutelud teiste ministritega, Euroopa esindajatega ja ettevõtjatega aitavad meid paremini integreerida kogu Euroopa raudteevõrku. Sellest sõidust kumab läbi, kui oluline on Rail Baltic kogu Euroopale, kuna see muudab kogu regiooni nägu,“ lausus Skuodis.
Pärast sõnavõtte vahetasid Henrik Hololei ja Tallinna abilinnapea Kalle Klandorf omavahel Euroopa ja Tallinna vimpleid. Vimplite vahetus on saanud traditsiooniks igas Euroopa rongipeatuses, neid vahetatakse sõidu jooksul rohkem kui 120 linnas. Euroopa raudteeaastale pühendatud Connecting Europe Expressi rongi teekond 26 riigis sai stardi septembri alguses Lissabonist, et tõsta ühiskonna teadlikkust raudteetranspordi eelistest ja keskkonnasõbralikkusest.
1. jaanuaril algas Euroopa raudteeaasta. Sel aastal on kogu Euroopas erilise tähelepanu all raudteetransport kui säästev, arukas ja ohutu transpordiliik. 2021. aastal soovivad EL riigid tuua rohkem inimesi ja ettevõtjaid rööbastele, et ühiste pingutustega saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsus.