Lääne-Euroopas ja Põhja-Ameerikas on haagissuvilaga ning matkaautodega reisimine väga levinud variant. Nüüd on see trend hakanud ka Eestisse levima. Ehk olekski mõistlik võtta autolaen, soetada endale liikuv elamu ja seeläbi kogeda teistmoodi puhkust, kus ei pea muretsema majutuse ega mitme muu asja pärast. Kuidas aga leida lahendus, mis tõstab puhkuse kvaliteeti, mitte ei muuda seda keerulisemaks?
Kas matkaauto või haagissuvila?
Esimesena teeme selgeks, mis on kahe variandi vahe. Matkaauto on suuremat sorti sõiduk, kus sõidukabiin ja nn elamisosa on ühendatud. Haagissuvila on aga eraldi haagis, mis kinnitatakse sõiduki taha. Mõlemal variandil on oma eelised ja oma puudused.
Matkaauto on reeglina avaram ning selle juhtimine on sarnasem sõiduauto juhtimisele ehk paljude jaoks lihtsam. Haagissuvila pakub aga võimalust haagis ära parkida ja seejärel üksnes autoga ringi sõita, mis teeb ümbruskonna avastamise tunduvalt lihtsamaks.
Avaruse tõttu on matkaautos reeglina ka rohkem magamiskohti. Kahe inimese magamiskohad on saanud juba normiks, ent voodikohtade arv kasvab jõudsalt koos valitud sõiduki suurusega. Jälgi, et voodikohtade arv ja turvavööga istumiskohtade arv oleks võrdne. Jah, haagise puhul pole see nii oluline, sest kõik reisilised istuvad autos, ent matkaautoga on see äärmiselt tähtis.
Kas osta kasutatud või uhiuus?
Väga levinud on nii ühe kui teise variandi kasutatult ostmine. See on täiesti mõistetav, sest järelturul on haagised ja matkaautod tunduvalt odavamad. Kasutatud sõiduki soetamisel võta aega põhjaliku ülevaatuse tegemiseks. Kontrolli niiskuskahjustusi, eriti kui sõiduk on väljas seisnud, gaasilahenduse olemasolul ka gaasiühendusi ja vii end kurssi sõiduki ajalooga – kas on olnud avariisid või teisi suuremaid muresid. Kui haagisel on aku, proovi soetada variant, kus auto laeb sõidu ajal haagise akut. Probleeme aitab vähendada ka see, kui soetad puhkusekaaslase usaldusväärsest kohast.
Ostmisel mõtle, kus ja millal sa seda kasutad. Kui sa plaanid kasutada oma haagissuvilat või matkaautot peamiselt suvisel ajal, võib soojustuse osas natukene kergemalt võtta. Kui tahad aga avastada põhjapoolsemaid riike ning läbi aasta, on soojustus ja küttesüsteemid möödapääsmatud. Mõtle läbi, kas soovid askeetlikumat või luksuslikumat lahendust, mida sa uuelt lahenduselt ootad ja millega tuleksid toime? Need paika pannud, saad valikut juba märkimisväärselt kitsendada.
Mida suurem, seda uhkem?
Ei ole mingit põhjust võtta maksimaalne järelmaks, et saaks soetada võimalikult suure matkaauto või hiiglasliku haagissuvila. Tõsi, suuremad masinad sobivad suuremale seltskonnale ja on tihtipeale ka luksuslikumad aga väiksemad mõõtmed teevad igale poole pääsemise lihtsamaks ning on vähem muretsemist kõrguse, pikkuse, laiuse ning muidugi kaalu pärast.
Kaal on tähtsam, kui võime esmapilgul arvata. Haagissuvila puhul tuleb näiteks veenduda selles, mis on su sõiduki vedamisvõime. Võimalik, et soovitud haagiselamu vedamiseks on vaja võimsamat autot. Siis on küsimus, kas soetada uus auto või teha haagiselamu osas järeleandmisi.
Dokumendid korda
Matkaauto ja haagissuvila ostmisel tuleb päevakorda ka nende täismass. Nimelt lubab B-kategooria juhiluba sõiduki või autorongi täismassiks kuni 3500 kg. Ehk kui sul on juba auto, mille täismass on 2000 kg, peab haagise täismass olema vähem kui 1500 kg. Kui auto täismass on raskem, peab haagise mass vastavalt vähenema.
Sama kehtib ka matkaauto juhtimise kohta. Õnneks jäävad enamik matkaautosid kaalutähise piiridesse ehk piisab B-katgooria juhiloast. Suurematel mudelitel võib aga vaja minna C- kategooriat või C1-kategooriat.
Õnneks on olemas ka vahepealne variant, mida saab kasutada just haagissuvilaga ringi sõitmisel. B96 erikategooria lubab sõita autorongiga, mille täismass on maksimaalselt 4250 kg. Erikategooria taotlemiseks tuleb pöörduda Maanteeametisse, maksta riigilõiv ning teha eksam. Kuna koolitust ega teooriatunde ei pea läbima, on vaja arvestada vaid järjekordadega. Samm edasi on BE kategooria taotlemine, mille saamiseks tuleb läbida nii teooriakoolitus kui ka vähemalt kaks sõidutundi.