NOORED ETTEVÕTJAD I Eestlased tegid „parim enne“ toidupoe, mis päästab aastas sadu tuhandeid tooteid
Rohelise mõtteviisiga noored ettevõtjad ja eduka Eesti IT-firma SRINI asutajad käivitasid esimese poe Baltimaades, mille eesmärk on päästa aastas sadu tuhandeid kvaliteetseid „parim enne“ või sellele lähenevaid tooteid, pakkudes neid inimestele tavahinnast kordades soodsamalt. Sumena veebipoest osteti kolmekuulise testperioodi jooksul 120 000 suurtelt tootjatelt ja jaekettidelt ülejäänud toodet.
Sumena kaasasutaja Joosep Kaljula sõnul raisatakse Eestis igal aastal 164 miljoni euro väärtuses ligi 167 000 tonni toitu. „Osa sellest visatakse nii inimeste kui kaupmeeste poolt kas teadmatusest või alternatiivi puudumisest lihtsalt ära, kuigi võiks tegelikult hoopis ära tarbida. Ainuüksi Eesti toidupoed hävitavad aastas hinnanguliselt ligi 23 000 tonni toidukaupu,“ rääkis Kaljula.
„Rikkamate riikide elanikud on tihti teadlikumad ning ei tunne „parim enne“ või sellele lähenevaid tooteid ostes erilist valehäbi, mistõttu on Skandinaavias toidu päästmisega tegelevad Fiksuruoka ja Matsmart väga populaarsed. Käivitasime suve alguses ka Eestis Põhjamaadega sarnase veebipoe testversiooni. Pelgalt suve jooksul päästsime niimoodi kokku 26 tonni head toitu, mis oleks muidu ära visatud,“ lisas Kaljula.
„Oktoobris avasime IT-firma SRINI toel veebipoe täisversiooni ja meil on juba praegu 3500 püsitellijat ja 25 tarnijat. Näiteks Kalevi omanikfirma Orkla, Selver ja Eesti üks suuremaid jae- ja hulgimüüjaid Sanitex. Aasta lõpuks plaanime jõuda saja tarnijani ning päästa pool miljonit toodet,“ ütles Kaljula.
SRINI partneri Mattias Mölderi sõnul katab toidupäästmise pood toodete elutsükli olulise osa ning säästab nii kaupmeestele kui inimestele raha. “Meie saame sellised tooted soodsalt kätte ja müüme ka ise väga odavalt edasi. Poe hindadega võrreldes on kaubad tihti poole või isegi kolmveerandi võrra soodsamad. Ja kliente on palju – näiteks osteti hiljuti pelgalt poole päevaga ära 3200 Kalevi šokolaadibatooni,“ lisas Mölder.
Praegu on Sumena valikus paarsada toodet alates maiustustest ja mahladest kuni kuivainete ja loomatoiduni. „Aasta lõpuks kasvab valik viiesajani ning pikem plaan on, et Sumenast saaks kätte suurema osa tavapärasest toidukorvist. Erandina pole meil kiiresti riknevaid kaupasid nagu piima- ja lihatooted ning muid „kõlblik kuni“ tähtaja ületanud kaupasid,“ selgitas Joosep Kaljula.
„Kõlblik kuni“ ja „parim enne“ on täiesti erinevad mõisted. Toatemperatuuril säilitavatel toodetel on “parim enne” lihtsalt tootjapoolne soovitus. Toit on täiesti söödav ja tavaliselt ka maitseomadustelt sama hea isegi aastaid peale “parim enne” tähtaega. Tihti inimesed ei tea seda ja viskavad ka kodus otstarbetult palju head toitu ära. Meil on meeskonnas terviseeksperdid ning kõik poes müüdav kaup on kindlasti ohutu,“ rääkis Kaljula.
„Meie suur eesmärk on muuta inimeste suhtumist nagu oleks „parim enne“ või selle tähtajale läheneva toidu ostmises midagi imelikku. Tegelikult on see aga väga mõistlik nii loodusele kui võimaldab inimestel säästa sadu eurosid,“ lisas Kaljula.
“Sumena rakendus pakub SRINI arendajatele võimaluse teha missioonitundega ja tehniliselt huvitavat tööd. Pikem plaan on automatiseerida “parim enne” toodete pakkumine lõpptarbijatele läbi meie platvormi üle maailma,” lisas SRINI partner Rene Oruman.