1. Avaleht
  2. Äri
  3. UUTE AUTODE MÜÜK 2021. AASTAL I Eesti on müüginumbrite kasvult Euroopa esikolmikus
UUTE AUTODE MÜÜK 2021. AASTAL I Eesti on müüginumbrite kasvult Euroopa esikolmikus

UUTE AUTODE MÜÜK 2021. AASTAL I Eesti on müüginumbrite kasvult Euroopa esikolmikus

2021. aasta viimase kuue kuu jooksul nähti kogu Euroopas uute autode müügi langust. Kuid Eesti, vastupidi, lõpetas eelmise aasta müüginumbrite kasvuga.

2021. aastal langesid Euroopa Liidus uute autode müüginumbrid keskmiselt 2,4% võrra, 9,7 mln ühikuni, võrreldes 9,9 mln ühikuga 2020. aastal. Euroopa Liidus registreeritud autode üldarv oli endiselt 3,3 mln ühiku võrra madalam kriisieelsest müügist 2019. aastal, nagu seisab Euroopa Autotootjate Assotsiatsiooni (ACEA) aruandes.

Eesti ettevõtte RIA.com Marketplaces analüütikud vaatlesid aruandeid ning vahendavad olulisimaid trende Baltikumis ja Ukrainas.

Foto: Unsplash

Autode müügist Balti riikides

Eesti. 2021. aastal nähti kõikides riikides toimuva müügilanguse taustal siin hoopis müügikasvu. Eelmisel aastal müüdi 22 336 uut autot, mis on 19,1% võrra rohkem kui 2020. aastal, mil realiseeriti 18 750 autot. Eesti kuulub kolme Euroopa riigi hulka, kus müük kasvas jõudsalt, mitte ei kahanenud. Meist eespool olid vaid Horvaatia (+24,7%) ja Kreeka (+24,6%).

Läti. Eelmine, 2021. aasta ei olnud selle riigi jaoks murdeline nagu Eestis. Kuid väike müüginumbrite kasv siiski toimus. Nii müüdi 2021. aastal Lätis 14 344 uut autot, kui 2020. aastal oli sama näitaja 13 522 autot ehk müük kasvas 6,1%. Üsna sarnane oli uute autode müügisituatsioon ka Bulgaarias (+9,7%), Poolas (+6,3%) ja Küprosel (+6,3%).

Leedu. Mis puudutab Leedut, siis siin erineb olukord naabermaadest oluliselt. Eelmisel aastal müüdi veel vähem autosid kui 2020. aastal. Nii õnnestus 2021. aastal realiseerida 31 371 autot, aasta varem oli sama näitaja 40 232 autot ehk müügilangus oli 22%. See on kõige negatiivsem trend Euroopa riikide hulgas. Näiteks Belgias oli müügilangus väiksem kui Leedus, olles –11,2%, Taanis aga –6,5%.

Ukrainas edukalt äri tegeva ning oma automüügiplatvormi tõttu tuntud Eesti firma RIA.com Marketplaces juhatuse esimehe sõnul oli müüginumbrite langus paljudes riikides seotud autoosade defitsiidiga.

„Veel 2020. aasta lõpus rääkisime meie kui eksperdid ülemaailmsel autoturul sellest, et järgnevatel aastatel on oodata raskusi autode tarnetega. Nii ka juhtus. Elektroonikakomponentide defitsiidi, tootmise vähendamise ning tööjõupuuduse tõttu tootsid eelmisel aastal kogu maailma autotehased 9 miljonit autot vähem. Muidugi olid mitmed riigid järjekorras, oodates tarneid. Kuid väikesed Balti riigid ei tundnud erilist defitsiiti, nagu oli Itaalias, Saksamaal, Hispaanias.

Ma ei taha ette rutata, kuid Eesti tunneb sel aastal ilmselt puudust uutest Toyota autodest. Kuid just selle kaubamärgi müük moodustab suurema osa kõikidest autodest,“ räägib Artjom Umanets ettevõttest RIA.com Mаrketplaces. „Jaapani tehaste töös on komponentide puuduse tõttu seisakud. Selline situatsioon ei ole pelgalt tõusva päikese maal, vaid ka Volkswageni autokontsernis, mis vähendab tänavu tootmismahtu minimaalselt 300 000 auto võrra. Eeldan, et autokriis saab läbi alles 2023. aastal.“

Foto: Unsplash

Ukrainas oli viimase üheksa aasta rekordmüük

2021. aastal realiseeriti Ukrainas 103 650 uut autot. See on 20% võrra rohkem kui 2020. aastal, mil realiseeriti 86 853 autot. Ukraina on müüginumbrite suurenemiselt kõikide Euroopa riikide hulgas kõrgel kohal. Kuid uute autode müüginumbrid on umbes viis korda väiksemad kui USA-st ja teistest riikidest toodud kasutatud masinate arv.

„Eelmisel aastal müüdi Ukrainas üle saja tuhande uue auto. Piiri tagant toodud kasutatud autosid, mis said esmaregistreeringu, oli aga üle poole miljoni, täpsemalt 517 000. Eelmisel aastal purustas Ukraina oma uute autode müügirekordi, mis oli püsinud alates 2013. aastast. Seetõttu võime kindlalt konstateerida fakti, et Ukraina on autotootjate hulgas heas kirjas. Ning seetõttu kiirustasid paljud kontsernid ja autotehased täitma lünki Ukrainasse suunatud autotarnetes,“ selgitab Artjom Umanets ettevõttest  RIA.com Marketplaces.

Tasub mainida, et Euroopa suurimate turgude hulgas nähti ainult Saksamaal uute autode müüginumbrite kahanemist. Eelmise aasta lõpetas see riik tulemusega –10,1%. Itaalias moodustas aastane kasv +5,5%, Hispaanias +1,0%, Prantsusmaal +0,5%.

Head Uudised GoodNews